Sidvisningar förra veckan

söndag 18 januari 2009

Helt nya tag 2009

Foto: Kjell Enbom Dehler 34DD Rabalder
Här dånar vi fram i drygt 9 knop med vår skarvade gamla Contrast spinnaker (Arkö-Runt -08). Oxelösunds tjusiga järnverk syns i bakgrunden. Inte så långt därefter gjorde vi en "kinesare" som inte var så där himla lycked om man så säger... Det blev brantare o en vindby på drygt 10 m/s gjorde s.a.s. resten. Så var den dagen förstörd.. Sen tog det över 1½ timme att segla ifatt de som vi låg jämsides med... Spinnakersuggorna(=spinnakerbomnedhal) har ErikB o jag flyttat fram 45 cm och kicken ska snart kunna hanteras från båda sidorna. Spinnakern blir också en helt annan 2009 kan jag "lova" mina supergastar (Segel & Paddel-Erik, Arcona-Janne , Contrast-Bosse, min son Henke, Becker-Morgan m.fl..)

5 kommentarer:

  1. Ja det var tur att jag inte var med på Arkö i år. Jag hade nog skitit på mig...

    ... Vilket jag nästan gjorde natten innan när jag snubblade på badrumströskeln och knäckte upp ryggskadan...

    Men du kanske kan barlasta ner båten lite. Lägg något tungt jämt fördelat över hela durken ;-)))))))

    SvaraRadera
  2. Att segla med Contrastmått på spinnakern på en Dehler 34 DD kräver SWELYS brev. Nu vet jag inte om måtten på just din Contrastspinnaker men om de är maxmått så är det inte riktigt tillåtet. Lycka till med nya seglet i år.

    Dehler 34 DD har SL=13.45 och ½bredd=6.80
    Contrast 33 har SL=11.35 och ½bredd=8.10

    /Anders

    SvaraRadera
  3. Såg längre ner att det inte var en maxspinnaker.

    /Anders

    SvaraRadera
  4. Hej, Anders!
    Som du själv konstaterat så är detta inte maxspinnakern.. (DH-modell o jättebred)Den följde med Contrasten när jag sålde den. Den spinnakern som North nu fixat till Dehelrn var min "oanvända" hårdvindsspinnaker och den är klart mindre på alla ledder så något LYSCert behövs inte. Formen på den är ju lite "Ä" o duktjockleken känns ungefär som ett Optimistsegel... kan kanske vara bra att ha på W2SB om det brallar.

    SvaraRadera
  5. Det står på SSF´s hemsida att SWELYS ska göras om.
    Kolla också:

    http://sundetregatta.blogspot.com/2009/01/nstan-20-av-de-100-frsta-btarna-i-tjrn.html

    SvaraRadera