Sidvisningar förra veckan

torsdag 8 november 2012

Dehler 34DD/JV visar sin vackra undersida

Finska Dehler 34DD Noppa ska snart i sjön. Visst längar vi alla till en solig dag o sjösättning.
November borde förbjudas.
Fotona hämtade från Noppa:s hemsida..
 Kan det bli så mycket snyggare? Undra på att det går undan.. ;-)

3 kommentarer:

  1. En blå båt måste vara snabbare än en vit för på den blå dunstar vattnet bort från friborden i solsken och den är alltså lättare ;-)

    SvaraRadera
  2. Slipa bort den skarpa kanten på kölens undersida akter om bulbens maxbred!!! Ger högre fart på länsen, du tappar inget på kryss, SRSkommitten märker säkert ingenting

    SvaraRadera
  3. Anders nu är detta en 100% standardbåt.. ;-)
    Tack för tipset. Läste ditt intressanta inlägg om kölform. Har också sett Qvibergs föredrag om köldesign.
    Känns ändå lite konstigt om T-köl bara tillkommit pga modet.
    Inte så märkligt att moderna båtar har bulb, men desto mer märkligt varför inte äldre båtar hade så´nt. Det finns ju några äldre framsynta icke IOR t.ex. Dominant/Maxi men jag antar att det var IOR som premierade formstyva/ veka båtar med ankstjärt(s.k. vattenplågare) som "spökade". Så här i efterhand så slås man av hur j-a galen IOR var och hur mycket designtok den har ställt till med under 20 år 1970-1990..
    mvh
    Stefan K

    SvaraRadera