tag:blogger.com,1999:blog-1134464716413918269.post5612941265593256052..comments2023-05-30T10:12:19.553+02:00Comments on Dehler-Doris: Dehler 34DD/JV visar sin vackra undersidaDehler-Dorishttp://www.blogger.com/profile/06610736239396905383noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1134464716413918269.post-19969521052193942982012-12-15T14:05:05.371+01:002012-12-15T14:05:05.371+01:00Anders nu är detta en 100% standardbåt.. ;-)
Tack ...Anders nu är detta en 100% standardbåt.. ;-)<br />Tack för tipset. Läste ditt intressanta inlägg om kölform. Har också sett Qvibergs föredrag om köldesign. <br />Känns ändå lite konstigt om T-köl bara tillkommit pga modet.<br />Inte så märkligt att moderna båtar har bulb, men desto mer märkligt varför inte äldre båtar hade så´nt. Det finns ju några äldre framsynta icke IOR t.ex. Dominant/Maxi men jag antar att det var IOR som premierade formstyva/ veka båtar med ankstjärt(s.k. vattenplågare) som "spökade". Så här i efterhand så slås man av hur j-a galen IOR var och hur mycket designtok den har ställt till med under 20 år 1970-1990..<br />mvh<br />Stefan K Dehler-Dorishttps://www.blogger.com/profile/06610736239396905383noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1134464716413918269.post-91840961317251780602012-12-14T23:32:08.682+01:002012-12-14T23:32:08.682+01:00Slipa bort den skarpa kanten på kölens undersida a...Slipa bort den skarpa kanten på kölens undersida akter om bulbens maxbred!!! Ger högre fart på länsen, du tappar inget på kryss, SRSkommitten märker säkert ingentingAnders Bhttps://www.blogger.com/profile/03367343414763772984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1134464716413918269.post-44191410683698002042012-11-09T15:41:55.607+01:002012-11-09T15:41:55.607+01:00En blå båt måste vara snabbare än en vit för på de...En blå båt måste vara snabbare än en vit för på den blå dunstar vattnet bort från friborden i solsken och den är alltså lättare ;-)Erik Bhttps://www.blogger.com/profile/08250242525328390630noreply@blogger.com