Sidvisningar förra veckan

onsdag 11 april 2012

Nu enkel dieseltankskoll i Doris, transparent manlucka

Lite mer prylar (o extra vikt..). Faktiskt en rätt bra grej, man ser nivån och ev. gegga i tanken. Kan konstatera att när tankmätaren inte rör sig längre så är det hela 6 liter kvar. Sugröret (som nu går att se) tar bränslet just intill lägsta punkten vilket var också bra att veta.
Manluckan var lätt att montera o finns på Watski och kostar c:a 1600,-
Seglarhälsningar
StefanK

7 kommentarer:

  1. Härligt jobb - nästa steg blir vingmuttrar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm.. vingmuttrar? Du menar att dom skulle kunna "flyga"?
      //sk

      Radera
  2. Hej Stefan
    ser väldig bra ut! hur tog du upp hålet?

    Jag måste få upp vickten! samt undvika problem med diselbackterier.

    mvh
    Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kjelle! Jag körde med en nibblare, trodde det skulle vara enklare. Det var det inte! Hålsåg på 102 mm som man skulle använda enligt manualen var nog mer lämpligt skulle jag tro.
      Tips på att minska farten.. Om du sätter dit större motor, innertak, skåprad i akterkojen, lägger till rundade sitsar i salongen, extra 80 Ah batteri, peke, duschutr. rattstyrning med autopilot så ökar nog vikten med c:a 140kg.. se´n manluckan i tanken 1 kg extra.. :-)
      Det mesta av detta var faktiskt standard i båten, den hade varit mässbåt om jag fattat rätt o det gick liksom inte att ta bort vissa saker om vi nu hade velat det.
      Vi ska nog inte satsa på att öka vikter, snarare tvärtom..;-)
      Har du mätt dina mått/vikt själv?
      Seglarhälsningar
      Stefan

      Radera
  3. Hej Stefan
    Tack för tippset, de är bara att köpa lucka och borracol som används vi bearbetning av rostfritt.
    Mätte segel tillsammans med två konkurenter för att förvissa oss om att vi gjorde rätt.
    Vägning har jag gjort vid ett flertal tillfällen själv, men inte med en kalibrerad våg,(lade mig på en lägre vickt för att inte ligga fel)
    Såg tillika att FH låg du 47cm under standard i tabel som jag angav.
    Får kolla upp vickt och måtten och göra en ny inmätning med en mätman om det går att få tag på en sådan.

    mvh
    Kjell

    SvaraRadera
  4. Kjell, FH är felmätt från Dehler. De har mätt från däckslinjen på ritning antar jag.
    Man ska mäta från överbyggnaden, mätmannen har ockå dubbelkollat med SSF eftersom det skiljde så mycket. Annars är det små måttdiffar.
    Lite konstigt jag har klart kort förlikslängd pga Furlexrullen o den stora klumpen däruppe.
    Förseglen är ju betydligt kortare än måtten anger, man mäter ju var spetsen på skärningen i t.ex. toppen hamnar o det är långt utanför själva seglet.
    Båtarna är 3,18 breda o 10,18 långa om man mäter enligt RSR.
    Borrocol o hålsåg kanske hade varit enklare... ;-)
    Vi se´s!
    Seglarhälsning
    Stefan

    SvaraRadera
  5. Kjell, FH är felmätt från Dehler. De har mätt från däckslinjen på ritning antar jag.
    Man ska mäta från överbyggnaden, mätmannen har ockå dubbelkollat med SSF.
    Lite konstigt jag har klart kort förlikslängd pga Furlexrullen o den stora klumpen däruppe.
    Förseglen är ju betydligt kortare än måtten anger, man mäter ju var spetsen på skärningen i t.ex. toppen hamnar o det är långt utanför själva seglet.
    Båtarna är 3,18 breda o 10,18 långa om man mäter enligt RSR.
    Vi se´s!
    Seglarhälsning
    Stefan

    SvaraRadera