Sidvisningar förra veckan

söndag 26 februari 2012

Lite småtips från "Doris" till alla inför 2012

BATTERIER: Ska som bekant förvaras kallt (=i båten) och fulladdade. Laddning bör man göra 3-4 gånger under vintern, om det inte är gjort så är det verkligen dags. För oss som gillar batterier som man kan kontrollera syrahalten i (=laddningen) så kollar vi också nivån. Glöm inte sätta dit slangen för ev. knallgas. Rätt skött så håller ett blybatteri av våt-typ Tudor Marin säkert 7-8 år.
Gelbatterier är inte aktuellt i Doris eftersom jag inte kan justera ner laddningsspänningen på varken motorn eller 230V laddaren(Mascot 20A med tempsensor)

DIESELBAKTERIER: Öppna tanken och kolla hur det ser ut. Faktum är att det går hyfsat bra att lossa tankmätaren på Doris o lysa med en liten Maglite och sedan kan man suga ut ev. "smolk" med en vacuum-oljesug. Tanken är att jag ska montera dit en manlucka, men det blir nog inte i år.
En Autosolputsad Flex-O-Fold (70% koppar) har hittills inte fått någon påväxt alls. Tror faktiskt det funkar bättre än en matt yta. Risken med putsningen är nog att någon skulle vilja stjäla propellern som ser ut att vara guld. Däremot ska man inte ha på vax då minskar kopparens antifoulingeffekt.
Övr: Såg i en propellertest nyligen att en 2-bladig Flex-O-Fold var i princip lika effektiv på back som övriga 3-bladiga av foldingtyp inkl. deras egen. Rainer på Capella Marin som säljer både 2 och 3 bladiga tycker att det är att lura folk när vissa rekommenderas 3-bladiga till motorer under 30hk. I alla fall inte till S-drev som inte har någon vibrationsskapande axellutning.
Purytec toafräschare fungerar alldeles utmärkt. En "ampull" har fungerat 2 säsonger i Doris. Skitbra tycker alla ombord. Finns på tyska SVB, kostar några hundralappar, enkel att montera.
Den lilla lampan i kylboxen blev uppskattad. Lätt att hitta ölen i kylen även på natten..
Mtrl. för några hundrapappar.

2 kommentarer:

  1. Hej Stefan
    Fin båt och mycket välskött!
    då jag ser dina bilder komm att tänka på dom problem som jag råkade ut för i sommras.
    En amöba hade lagt bo inne i röret som kommer upp från tanken ock till kulventilen.
    Jag fick där tvärstopp två gånger och sista gången var jag tvungen att ränsa med en böjlig vajer! för att få det att lossna.
    Jag såg ingen tillväxt i tanken för övrigt då jag på våren samt vid dessa två tillfällen kikade ner genom flotörens hål.
    Min bedömning att detta kan ske under vintern om man har lite oren disel som får näring när syre kommer till.

    Tipps kolla rören också, kanske.

    S/Y Rabalder
    Kjell

    SvaraRadera
  2. Tack, Kjelle men du har ju en shysst båt du också! Jag vet faktiskt fler som har fått stopp i sugröret i tanken (=motorstopp). Skiten kommer inte ens till filtret som ser rent o fint ut. Att kolla i sin tank på våren tycker jag är obligatoriskt. Ska som sagt var montera en manlucka så det blir ändå enklare.
    StefanK

    SvaraRadera