Sidvisningar förra veckan

söndag 6 juni 2010

Dehler i topp Watski2Star och liten resume av vårt race



Totalt sett :Tre Dehler bland de 6 totalt bästa är riktigt kul. D33 tvåa, D29 trea och D34DD sexa. Tyvärr rasade vi från 20 till 35 på sista sträckan när vi inte kunde köra för fullt när vi hade brutit av vår spinnakerbom. Vi kan ha tappat uppåt en timme på seglad tid på den fadäsen.
W2SB 2010 innehöll c:a 90% öppen vind (30M kryss av 300M). Visst hade det suttit bra med en gennaker ibland... Sträckan Ölands Norra till Blå Jungfrun var enda sträckan då det var kryss. Jo, en kort kryss från Dahlen till mål var det också..
Bild nedre: Nära rundning vid Landsort i "topp tre gruppen". Resten i vår klass relativt långt bakom.
Bild övre: Bosse rattar Doris i c:a 10 knop straxt söder om Västervik.

Sträcka 1: Oxelösund-Landsort-Visby; Bra start endast Rabalder som var före till Grässkären. Sedan plattläns till Landsort i 6-7 m/s. Vid Landsortsangöring i toppgrupp, lämnar vi plats för La dolce Vita vid bojen, Letti di pletto precis före o Rabalder hamnar 100 m bakom oss, när dom fick lite spinnakerstrul. Se´n halvvind till Visby i avtagande vind. Lite knepigt Kjelle i Rabalder gick om oss sakta och jag vet inte riktigt varför. Kanske vår stor är lite mindre i toppen? Det finns nog lite mer yta att få i SRS. Vi iallafall körde "safe" och med lite överhöjd. Det hade vi inte behövt göra, läbåtar som hade seglat en kortare väg gick in på Visby utan krysslag och placeringen blev 32 och 5:a i klassen straxt före D34DD Anna.

Sträcka 2: Visby-V-viksangöring-Ölands N.-Blå Jungfrun-Oskarshamn; Bra start seglar 150 m jättesakta o se´n ligger vi precis helt stilla i 20 minuter, inte en chans att ens styra båten!! Dom framför drar iväg i 6 knop o startgrupperna bakom kommer ifatt en efter en. Helt sjukt vi hade tom N-vind ett tag. Sen sent omsider kommer SV vinden. Vi har tappat 20 minuter på Rabalder o Anna som startat precis före och fått den fina 6-7 m/s SV, o dom bakom ligger i hälarna... Vilken j-a skitstart!
O så halvvind igen till V-viksangöring... Rundningen där var becksvart o riktigt skum i lätt vind o skvalpig sjö. Sedan halvvind igen till Ölands Norra. Nu börjar det att ljusna lite. Sedan en fin kryss till Blå Jungfrun. Härligt! Vi försöker gå på vriden, rundar Blå Jungfrun i lätt vind o så halvvind o läns till Oskarshamn. Nu 20 totalt o 4:a i klassen.

Sträcka 3: Oskarshamn-Blå Jungfrun-Dahlen-Oxelösund; Hyfsad start fast vi kunde ha gått direkt till Blå Jungfrun... halvvind igen. :-) Sedan Läns till Dahlen. Rena transportsträckan tyckte vi. Vinden ökar efter rundning och vi går nu med spinnaker i stadigt 10-12 knop. Vinden toppar ibland på 13m/s o vi får toppar på 14 knop. Bosse påpekar att vi kanske borde vara några fler ombord..
Vi passerar Västerviks angöring rätt lika våra konkurrenter som kanske borde kunna vara lite snabbare... Sedan smäller det till, ett otäckt metalliskt ljud.. Spinnbommen har nu lossnat från masten vilket förorsakar att spinnaren snurrar "17 varv" runt förstaget och sitter sen som berget... Bosse sliter ettt bra tag med detta, vi är båda på fördäck o lyckas sedan binda spinnbomfast fästet med North-band runt masten. Hur i h-e kunde detta hända.. Vi tappar massor av fart under denna manöver som kanske tog 20 minuter att fixa.

OK full fart igen, vi går rätt nära Häradsskär o vi besluter oss för att ta ner spinnakern med strumpan o gippa "safe" som vi har gjort hela tiden. Nu öker vinden igen o vi går 35 gr kurs istället för 15 som vi borde göra för att gå rakt på Gustav D, vi inväntar att kunna gippa tillbaka till SB men den hårda vinden håller i sig. Vi lyckas dock gippa tillbaka till BB bog efter alldeles för lång tid.. Då händer det, i ösregn en ytterligere vindökning är jag är seg med att parera en våg och båten skär upp. Spinnbommen slår tillbaka emot toppvantet och går rakt av. Det sprutar kolfiberbitar över hela båten. Spinnakern far in o förtriangeln och strumpans krage sitter som berget i toppen. Klart kaotiskt i några sekunder innan jag lyckas att falla av och lägga båten på kurs igen. Vi lyckas få ner strumpan o dumpa röran/spinnakern i förluckan o sedan rulla ut focken. 30 sjömil kvar o bara ett försegel som vi dessutom inte kan spira... :-( Riktigt j-a trist!!

Resten blir en lugn historia och vi går i mål som tot 35 och 8 i klassen..

Shit happens, men vi hade trots all över 60 båtar bakom oss att trösta oss med (98 startande).

En sak är säker Dehlern är en fantastiskt bra segelbåt, går bra i alla lägen och när vi kom i mål så är det precis lika torrt i fint ombord som hemma i datarummet. Trots ösregn o hård segling inte en droppe vatten i kölen... :-)
Båten är ju ingen extrem racerlåda utan har en mycket bekväm inredning med dusch o pentry som kan attrahera vilken "hemmafru" som helst..

Egentligen är sådana idiot-övningar här inte riktigt min grej som jag skrev till Niklas-Tangosegling innan racet. Jag tror att jag är lite för rädd om båten faktiskt.. sen kanske jag mer gillar seglingar då man kan vara vaken hela tiden och att framförallt kunna ha mer närkontakt med andra båtar t.ex. inne i skärgården eller banseglingar.

Nu är Doris "sommarstuga" för Therese, mig o Didi framgent..
Arkö-Runt nästa!
Vi får se om vi gör om detta, kul var det som sagt var men lite tok känns det att köra så här j-a galet på bara två man.. ;-))
//StefanK


4 kommentarer:

  1. För mig känns Westerviks Shorthanded Race och NySS Juninatt som betydligt mer överkomliga seglingar. Men det är jättekul att följa er ute på Watski 2 Star Baltic via datorn ;-)

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig Erik. Nu får vi sikta in oss på Arkö-R, det blir skoj som vanligt.
    Juninatt var nog helt OK också, 9 båtar till start. Jag antar att WSR var skitkul med, det var ju desutom ett riktigt kanonväder.
    Förslag till W2SB: Start på morgonen så varje race kan seglas dagtid. Varje start som dessutom innefattar alla båtar i klassen, så det blir lite närkontakt. Detta skulle dra fler båtar. Segling nattetid på 2 man i hårdvind känns sådär halvbra säkerhetsmässigt. Det kommer att hända olyckor tror jag om man nu får riktigt dåligt väder nattetid.
    //Stefan

    SvaraRadera
  3. Menar du något i stil med start från Oxelösund 06:00, start från Visby 06:00 nästa dag och start från Oskarshamn 06:00 dag 3? En senare start skulle bli angöring i mörker vid lättare vindar.
    Eller man kanske ska lämna W2SB till "tuffingarna" och istället skapa fler kappseglingar av typ Westervik Shorthanded Race för oss vanliga dödliga?

    SvaraRadera
  4. Öland Runt, start 27 juli.
    kanske kan vara något?
    http://www1.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=115137

    mvh

    Ludvig Axling
    X-35. SWE-166

    SvaraRadera