Sidvisningar förra veckan

onsdag 10 februari 2010

Dehler-mötet på Gransegel 9 februari

Christian pratar lite elementär "vindförvaltning" och visar olika alternativ av dukar. GPL-duken utan taffeta som består av kol-plyester verkade vara favoritduken hos både Mats och Christian.
En liten "Kutterfock" som man sätter bakom en inrullad rullfock verkade inte så himla tokigt.
Doris har redan förberetts för detta förra året, måste dock förstärka infästningen i däck något.
Mats visar alla 17 Dehlerseglare lite segeldesign i 3D på en mix av Peter Norbergs(genua) och Carl Frykfeldts(stor) Dehler 34:or.
Tack för en intressant och trevlig kväll på Gransegel!
StefanK

6 kommentarer:

  1. Hej kul att ni tittade på "mitt" segel. Vad sas om designen? Genuan är enligt min uppfattning lite annorlundare designad än ex UK/North, det känns om att det är lite mer form i den nedre delen så att den twistar lite mer. Vi får i alla fall skota den hårdare nertill för att få in den mot spridarna.

    SvaraRadera
  2. Låter lite som Contrastgenuan som Gran gjorde åt Stefan. Det var klart annorlunda att segla med den.

    SvaraRadera
  3. Hmm, "Kutterfock" kanske vore något som hårdvinds/stormsegel? Kan man använda den infästning som används för spinbomsnedhalet på Dehler 36:an? Sitter det liknande på D34:an?

    /Hans

    SvaraRadera
  4. Hej, Hans det sitter precis likadant på 34:an (som är tänkt för spi-bomnedhal) o jag har förberett med en Rutgersson Padeye(största mod 3500kg).
    Man måste dock förstärka och jag tänker sätta en R.F. vinkel under däck som skruvas dit i ankarboxens bakre vägg.
    Det är nog lite "pillrigt", man vill ju inte göra ingrepp så att det syns i förpiken.
    Har tänkt att ta lite bilder på detta sedan.
    När det gäller spinnakerbomnedhal så har vi inte använt sådan sedant minst 20 år tillbaka. Vi kör med framflyttade suggor till gajarna det fungerar utmärkt. Underlättar masssor vid gipparna. O en tamp mindre att mekka med..
    StefanK

    SvaraRadera
  5. Intressant att köra utan spin-nedhal. Det är ju lite meck med dem. Ska pröva det i vår, går det åt skogen skyller jag på dig :)

    Sen, om du tar bilder på förstärkningen är jag intresserad, det ser väl lite annorlunda ut på min båt men principerna borde vara desamma.

    /Hans

    SvaraRadera
  6. Det fungerar, men du måste flytta fram infästningen till suggorna minst 60 cm framför en tänkt linje "tvärs mastens framkant". Annars fungerar det inte. Det här systemet fungerar bra, vi har spinnbommen på storbommen alltid med kopplad lift, o det är smidigt att slippa "trasslande" nedhal.
    D36 o D34 är lika i konstruktionen också betr. infästningen av beslaget akter om ankarboxen.
    Ska fota mitt utförande sedan. Jag har en 14 kvm stormfock som jag tänkte prova som kuttersegel.
    //Stefan

    SvaraRadera