Sidvisningar förra veckan

måndag 25 januari 2010

Rorkult v.s ratt?




Bilder D34 2002-2007

Rorkult har ju uppenbara fördelar. Ratt likaså. Är det bara en "machotrend" med ratt eller vad är egentligen optimalt? Viktmässigt är inte en rattpiedestal försumbar. Säkert +40kg på vår 34:a. Nog tycker jag att känslan i ratten är helt jämförbar med en rorkult. Fullt roderutslag är ju mindre än ett halvt rattvarv. Nya Elan 310 har också ratt som option.. är det vettigt på en så pass liten båt? Vi var väldigt nära att köpa en X-332. Den finns bara med rorkult i och med att sitt-tofterna går ända bak. 34:ans sittbrunn är helt klart designad för ratt. När jag tittar på nya Dehler 32 så kan jag inte komma ifrån att man också tänkt ratt där. Klackarna bak på sitt-tofterna är helt klart gjort för en skotskena precis som på vår båt. O då kan man ju inte ha "pinne".. Ska bli intressant att se utvecklingan med detta.
StefanK



7 kommentarer:

  1. Pinnen kan ligga under skenan även då men begränsas till kanske 30-35° utslag. Svårt att göra de vildaste startmanövrerna men under normal segling så fungerar det.

    Det är alldeles för många båtar där det är 1,5 varv mellan fullt sb och fullt bb. Då blir det ingen känsla kvar och bara trist. De värsta exemplen kan väl sägas bara B31 eller en Ballad jag såg med en ratt av typ Amazon Sport ;-))

    Själv föredrar jag rorkult och att det fungerar även på större båtar ser man på Vendée Globe där en majoritet av 60-fotarna har rorkult.

    SvaraRadera
  2. X-332 finns med ratt och rorkult.

    SvaraRadera
  3. Anonym! Det visste jag inte. Jag har bara sett en X-332 med ratt (Andwinges Snekja) o jag trodde den var en eftermonterings-kit?
    Tur man inte vet allt...
    StefanK

    SvaraRadera
  4. Spännande med en båt som har ratt OCH rorkult ;-)

    Fast jag håller med Stefan - en del båtar fungerar inte bra att sätta ratt på och andra fungerar inte bra att sätta rorkult i.

    Måste kanske muta lite fler båtdesigners så det blir mer rorkult. Kommer ihåg ett test av Andrew Bray i Yachting World när han lyriskt konstaterade att fler båtar borde ha rorkult.

    SvaraRadera
  5. Vet inte om jag skulle vilja ha rorkult på min 34:a med skenan bakom mig. Men det kanske blir att man jobbar mer med skot(Tysk)och kick än med travare i byar odyl. Annars är det trevligt med rorkult, men på de flesta båtar får man en bättre montering av AP direkt på hjärtstock om man väljer ratt.

    SvaraRadera
  6. Fördelarna med ratt är också att:
    -Man får ett kanonbra ställe att sätta plottern på. Det är faktiskt en väldigt stor fördel, speciellt när vi har Raymarine-plottern vridbar (undrar förresten hur det skulle bli på Elan 310 ratten som är vikbar...).
    -Piedestalen är väldigt bra ställe att sätta foten på vid krängning. Man sitter väldigt "säkert". Annars så har man bara "klackarna" på durken som fotstöd. Ratten på Doris är också så pass stor att man sitter bra och med full koll på tellisarna i genuan.
    -Min fru Therese tycker också att "vår nya båt med ratt" ger henne mindre problem med axlar o nacke än med vår gamla Contrast 33.
    StefanK

    SvaraRadera
  7. Andra stora fördelar med ratt är att rorsman har större rörelsefrihet speciellt i starten, vid kinkiga möten och vid slag. Något bättre känsla med rorkult i lättvind även jämfört med bra rattstyrningar enlig min mening. Påfrestande för axlar under hårda undanvindar med ratt men det är heller inte så kul att komma i pendling med rorkult och med rorkulten "ovanför". Bättre att kunna stå upp bakom en ratt på hårda länsar. Min slutsats blir: På cruiser/racers under 34 fot bäst med rorkult.
    34 fot och däröver, bäst med ratt (med 1 varvs utslag).

    SvaraRadera