Sidvisningar förra veckan

onsdag 20 januari 2010

Har Elsvtröm-Sobstad hittat lösningen på fockbåtarnas lättvindsproblem?

Elvström-Sobstad har enligt tidningen Yachting World hittat lösningen på hur man undviker att bli en "sitting duck" med sin fockbåt när vinden dojar ur. Artikeln är inte helt ny. Det vore kul o höra om någon vet hur detta har funkat rent praktiskt med tanke på snörp & akterliksfladder?
StefanK

5 kommentarer:

  1. Frågan är om de där sex procenten är värt risken för eventuellt krångel och kortare livslängd. Det klart att har man kappseglingsbudget nog till det så kanske det är intressant men knappast annars?

    //Johan

    SvaraRadera
  2. Omkring 1980 så syddes många IF-genuor utan kant i akterliket. Det var enbart en värmeskuren tygkant. De höll en säsong men kunde ofta räddas till en säsong till genom att ta in lite i sömmarna.

    SvaraRadera
  3. Det var en brist i IRC regeln som skapade seglet. Nytt sätt att mäta.

    SvaraRadera
  4. Verkade nog vara klassregeln i det här fallet.
    Fick för mig att det handlade om:

    http://sundetregatta.blogspot.com/2009/11/irc-nya-segel-i-garderoben-iii.html

    SvaraRadera
  5. Vet inte vilken regel men bortsett från det så kan det ju vara ett bra sätt att öka farten. 6% ökning av segelytan kan ju låta lite fjuttigt, men när den ökningen ligger i lä om storen så ger detta förhållandevis micket för draget bakom storen.
    Vet inte hur detta har funkat praktiskt, hittar inget om detta på E/Sobstads hemsidor..
    StefanK

    SvaraRadera