Sidvisningar förra veckan

lördag 30 maj 2009

Doris Dehler 34DD snabbast av alla Dehler 34 till Visby(?)

Dehler 34DD Rabalder och Doris följde varann rätt nära hela vägen till Visby. Vinden pendlade mellan 8-12 m/s och sjön var bitvis grym. Sista 20NM i bonnkryss i 10-15 m/s i ösregn.. Riktigt j-a tjurigt var det. Övre travaren lossnade från toppskäddan då webbingbandet gick rakt av. Ett enkelt webbingband till toppskäddan är alldeles för klent till toppskäddan på en sådan här stor båt. Det blir bakläxa till North! Sedan gick de enkla plasttravarna av en efter en i den hårda vinden. Övre delen av storseglet hängde alltså helt fritt på kryssen i 15NM..... bara att hålla tummarna.... inte såg storen (som var revad med andra revet) bra ut direkt.. men det höll ända faktiskt ända in i mål. Rabalder gick i mål 3½ minut före oss... men något måste ha hänt? De stod sedan med DNF i resultatlistan? Någom miss vid sista målrundningen möjligen?

Vi kom iallafall 7:a av de 15 som startade i vår klass LYS 1,25-1,26. Precis omseglade av Excel 400(samma LYS) på målrakan...när den sista 15m/s byn slog till.. Shit!
Det var många andra som hade problem också. En Wasa 410 i startgruppen efter oss som låg 500m i lä fick sin kevlarstor i två bitar straxt innan målgång. Inte billigt skulle jag tro.
Bosse o jag i Doris beslutade oss under stor vånda sedan för att inte fortsätta till Oskarshamn.
Det kändes lite av "demolition-race" när det blir så här..
Dehlern känns väldigt stabil trots omild behandling i vissa "hopp&dyk". Den går mjukt o fint i sjön. Allt torrt o fint ombord. Jag mådde mest illa av att seglen tar stryk. Ibland kändes det "This is crazy"..
Alla 6 Dehler 34:orna startade inom samma timme, 34DD Dolly 19.00 vi o 34DD Rabalder 19.30 och de tre 34S/V 20.00.

Vi seglade alltså rätt nära varandra på väg ner till Visby.
Först var det c:a 20NM läns till Landsort o sedan lite utsläpp tills det var c.a 20NM till mål då det blev bonnkryss och ökande vind och riktigt grov sjö i kulingvindar.

Intressant blir det när man tittar på seglad tid till Visby.
Snabbast:
1. Dehler 34DD Rabalder 13 tim 31 min (men tyvärr DNF?)
2. Dehler 34DD Doris 13 tim 35
3. Dehler 34S/V Dehlta 13 tim 50 min
4. Dehler 34DD Dolly 13 tim 56 min
5. Dehler 34S/V Dehlirious 14 tim 7 min
6. Dehler 34S/V Yukai bröt tyvärr seglingen och fick DNF
Den vinnade Dehler 36SQ som också startade 20.00 seglade på 12 tim 29 min! Riktigt jäkla bra.
Dehler 33:orna Dagmar o Vildvittra som startade 19.00 seglade på cirka 13 tim o 30 min.
Båtarna med LYS 1,08-1,16 som startade redan 16.00 kunde tydligen sträcka hela vägen till Visby. Livet är inte rättvist....och följaktligen belade dom båtarna alla topplaceringarna.
Bilden visar Bosse och mig lagom laddade innan starten i Oxelösund.

12 kommentarer:

  1. Dehler 36 RUT var snabbast av ALLA till visby!!!

    SvaraRadera
  2. Ni kom 39:a av de 86 som gick i mål på första etappen. Men då har jag räknat med Rabalder som har en oförklarlig DNF på sträckan. Om de ej gick i mål borde de inte ha någon sluttid...

    Kul att 34DD fortfarande seglar fortare än 34SV där ni seglat samma sträcka - Gotland Runt 2008, Arkö Runt 2008 och Watski 2009 ;-)

    Dehler 36 Rut vann totalt enligt beräknad tid LYS/SRS och Dehler 29 Funny kom tvåa !!!

    SvaraRadera
  3. Dehler 36SQ RUT seglade som sagt var på en kanontid 12 tim 29 min... Riktigt bra seglat.
    Kanon med Dehler i toppen. Dessutom snabbast av alla båtar om man bortser från trimaranen IOR som var nästan en timme snabbare.
    Dehler 29 Funny gick också kanonbra till Visby.

    SvaraRadera
  4. Corsair 28R räknas som en hottad cruising-tri men måste haft mycket svårt på sträckan Landsort-Visby. Inte lätt att segla fort med så kort båt då!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar era planer på att "plantera" livbojen! Suveränt enkel grej som tack vare hålen i botten borde vara stabil i vattnet ;-)

    SvaraRadera
  6. Det är tyvärr rätt meningslöst att göra fartjämförelser mellan olika båttyper på sträckan Oxelösund-Visby. Olika starttider, olika längd på den avslutande kryssen in till Visby o.s.v. Resultatlistan konfirmerar ju också att ju tidigare start desto bättre resultat. Enda säkra slutsatsen enligt min mening är att Rut gjort en kanonsegling. Därmed inte sagt att Dehler 36 är snabbare än allt annat. Jonas Svensson och Andreas Emmoth har ju verkligen visat framfötterna också i andra sammanhang.

    SvaraRadera
  7. Du Anonym, Dehler 34-36 startade med bara ½ timmes sillnad, vilket gör att tiderna är helt jämförbara eftersom de teoretiskt borde ha legat "i klump" när vridet kom kl. 06 på morgonen där startgrupp 4-5 låg. Vi har AIS mottagare/plotter i båten så jag vet att det bara rörde sig om några minuters skillnad när kryssen började. Innan dess var det en ren farttävling där de flesta gick nästan samma spår på samma bog. Det är sällan man får så bra jämfrande "farttestträcka".
    Detta syns även tydlgt på de track som finns loggade på http://watski2star.proevo.nu/. De snabba 1:a startgrupp LYS -1,16 som startade redan kl. 16.00 på e.m fick en jättefördel eftersom dom var i mål i Visby redan vid 5-tiden på morgonen och aldrig fick någon kryss.
    LYS/handikappsegling handlar ju bara om tider, så vad ska man annars jämföra om inte tider? Isåfall ter sig väl hela kappseglingen "meningslös"?

    SvaraRadera
  8. Det gäller väl att vara snabbast i mål (=Oxelösund) och inte hypotetiskt diskutera en sträcka...

    SvaraRadera
  9. Hej Stefan
    Tack för en good fight!
    Jo vi gick i mål och fick tid samt att vi körde banan rätt.
    Jag förstår inte heller att vi sedan fick DNF.
    Har frågat tävlingsledningen men dom har ej återkommigt med svar.
    Tuff seglig då jag höll på att flyga ur sittbrunnen då vi knäckte roderkulltens förlängare.

    SvaraRadera
  10. Håller med - det gäller att vara snabbast i mål och det första målet var Visby. OXSS valde ju att köra tävlingen som tre deltävlingar med platssiffermetoden ;-)
    Erik Barkefors - den oanonyme ;-))))

    SvaraRadera
  11. Snabbast till Oxelösund var det nog inte eftersom man körde efter platssifframetoden o då räknas varje delseglings placering och inte totaltiden.
    Det vore nog bra för Dehler om de nya Dehler S/V båtarna börjar leva upp till sitt LYS snart. J/V typerna tycks klara konkurrensen bra. Rabalder var en av toppbåtarna på Gotland Runt 08, 1:a Landsort Race 2ggr i rad och Englund vann Lidingö Runt 06 i kulingvindar o samma år vann D36 Stormsteg Gotland Runt.

    SvaraRadera
  12. Dehler 34S/V har kanske fortfarande litet högt LYS/SRS tal men Englund tog dock en tredjeplacering på årets Lidingö Runt endast 10 sek efter Corby 33. Pronavia 38 med LYS/SR 1,27! vann med c:a 1 min. beräknad tid men var efter i mål.

    SvaraRadera