Dehlers gjuteri (Scumacher Metall i Köln) levererade en perfekt gjuten komplett köl med fastsatt blybulb.
Själva kölbytet gick på en dag(Canestedts Båt och Inredning i Nyköping).
Tilläggskostnaden för "ductile iron" var faktiskt endast 4000;-. Sprutförzinkningen +2500;- gjordes på Oxelösunds Bläster o Måleri.
Många racingbåtar med smala kölblad/profiler har övre järndelen tillverkad i segjärn som standard. Det borde absolut våran Dehler också haft. Vanligt gjutjärn(gråjärn) har ingen flexibilitet alls och den lilla tunna bakre kölflänsen på 20 cm som på vår båt gick rakt av som en "kakelplatta".
Båten i sig verkar mycket välbyggd o några skador på den har jag inte sett trots att det blev en "jävla smäll" som Dynamit-Harry brukade säga.
10 timmar 3,5 lite epoxyfärg o 0,5 kg West epoxi med microballonger gick det åt att få en hyfsad kölfinish.
Webers "Hafentrailer" som vi hämtade i Kiel är en otroligt bra båtvagn. C:a 24 000,- kostar den (fritt Bodmar/Bodensee). Den bästa vagn som jag haft.
Äntligen i sjön! Lyckade förståss tajma in en maginfluensa till sjösättningen 8.00. Tage Henriksson på Nyköpings kommun såg iallafall till att det hela gick snabbt o smidigt ändå. 5-10 minuter tog hela proceduren. Se´n sjösatte o mastade vi på Wirendahls Contrat 33. Efter detta äventyr i ganska kraftlöst tillstånd åkte jag o Therese hem.
Jag sov sedan hela da´n...
Jag sov sedan hela da´n...
Nu är det bara masten kvar... Lite fix med den o bommen till W2SB är det också.
//StefanK
Hi,
SvaraRaderaI am a french sailor of a dehler 34 and also looking to change the keel of my boat.
I would like to have more information of your keel change
If you speak english, I would be interested to speak to you.
Thanks
Hi, You can call me on my cellphne +46 736 62 21 33. English is OK //Stefan
SvaraRadera