
1,25 är det som gäller.
Den större efterföljaren Dehler 34SV har fått sänkt SWELys till 1,27. Nu skiljer det alltså bara 2% mellan båtarna trots att nya 34SV är en hel fot längre och har betydligt mer segel.
Nya X-34:an som också är en "välklädd båt med 110% fock" finns också nu med i tabellen med SWELys 1,27.
Bifogar en bild på Leif Englunds Dehler 34DD med 110% fock (ett mycket blåsigt Lidingö Runt 2006).
För "tabellbitarna" kan ni ju själva titta hur dom placerade sig. Vad tror ni?
För "tabellbitarna" kan ni ju själva titta hur dom placerade sig. Vad tror ni?
StefanK
... ingen Cat3-stor där heller!
SvaraRaderaHej, det är nog en Mälar-Dehler o där behövs bara ett rev..
SvaraRaderaDoris 3:e rev hamnar iallafall precis ovan lattan under(88). Då ska det vara OK enligt "Grantopparna" i Stockholm.
StefanK
Du får psyka dom andra deltagarna i W2SB och segla i hamnbassängen dagen för med orange märkning i stormfocken och fullt nedrevad stor (min 40% av P ska bort...). Hur många uppfyller kraven enligt cat3???
SvaraRaderaEtt alternativ skulle ju vara att montera en 6 m lång skena utmed masten för en s.k. Trysail.
SvaraRaderaVi får göra lite research hos Ove Söders gubbar när det blir dags för besiktning.. :-)
En helt anan sak; Undrar varför ingen kan svara på vilket SWELys t.ex. en SK30 eller RJ85 med motor/folding får? Har ställt frågan på Blur.se utan resultat..? Måste dom båtarna då kallas "Mätbrevsbåt" då?
//StefanK
Enligt grundregeln så är de fortfarande "Standardbåtar" men får ingen reduktion av SRS/LYS-talet.
SvaraRaderaDe kan söka Certifikat, vilket ändå kommer att krävas för alla from 2010, och ange motor men enbart framtiden kan visa om SSF då frångår texten i SRS-reglerna och ger reduktion...
Erik, det är skillnad mellan certifikat som krävs from 2010 och mätbrev. Om jag förstått det rätt så blir det enklare att få ett certifikat än ett mätbrev.
SvaraRaderaI mätbrev görs en bedömning hur avvikelsen påverkar båten. Det är något som man knappast kan uppnå med allmänna avdrag. Troligen kommer det inte bli sämre för seglarna men även i framtiden kan vi räkna med att ändringar som man gör på båten som påverka dess seglingsegenskaper inte kommer att lönar sig mao kommer ingen kännner på det att bygger om sin båt mer än att man få kanske en roligare segling.
/Peter
Låter generöst med 1,27, men vad jag kan förstå så avses fockkonfig. Seglas med Genua måste väl mätbrev finnas?
SvaraRadera1,25+1,6%=1,27
SvaraRaderaBilden är på Leif Englund under Lidingö Runt 2006. han vann klass lys 0. http://www.lss.a.se/bodySidor/04_kappseglingar/lidingoRunt/resultat_2006/res_LR_2006.htm
SvaraRaderaAnonym,
SvaraRaderaFörstår inte vad du menar med räkneexemplet. Vad har du räknat ut och i så fall varför ;-)