Sidvisningar förra veckan

söndag 30 november 2014

Helgens småfix på Doris.. more to come

Montering med 5 st M8 insexskruvar 

Alla beslag på båten skruvas i integrerade aluminiumplåtar. Försegelwincharnas plåtar är D=180 mm och T=8mm.
Här syns också de gamla gängorna som de mindre Harken 44ST var monterade med.
På SB sidan kan man komma åt o fota, på BB är allt inklätt i innerlinern.
 

Yummi.. nice Andersen 46

End pieces ska natureloxeras.. pulverlack är ingen höjdare på båtar alls.




6 kommentarer:

  1. Andersenvinschar - nu har du fått ett par pluspoäng av Crew Union!

    SvaraRadera
  2. Allt för gastfacket. Hade Andersen 40st på Contrasten o var väldigt nöjd med dom. Andersen har rillor på trumman som gör att linan greppar väldigt bra. Faktum är att enG1 på 38 kvm känns rätt tuff o skota med de andra Harken 44st. Att gå upp ett snäpp är nog inte helt fel vi kör ju G1 ända upp till 9 m/s med full besättning.. Ja fulltalig menar jag förstås då.. :-)
    Stefan

    SvaraRadera
  3. Gjutna aluminiumdelar brukar ofta bli väldigt mörkt gråa. Jag tror att det funkar att lacka över anodiserat. Limma en anodiserad detalj är bättre än en rå.
    Bosse F

    SvaraRadera
  4. Jo Bosse dom lär nog bli rätt mörka. Ungefär som typ en gjuten mastfot. Ska dock försöka blanka upp dom lite så ytan inte är så rå, det kanske hjälper lite?

    SvaraRadera
  5. Tror inte det har så stor betydelse, om jag minns rätt så är det kisel som gör att det blir svart.
    Om man svetsar al ska man ha AlMg tråd, inte AlSi, om det ska anodiseras och svetsen inte ska bli svart.
    Blir nog snyggt om det bryter av lite.
    Bosse F

    SvaraRadera
  6. Jo, den pulverlack som satt på dom var rätt mörkgrå.
    Vi kanske ses i Oxle 25 maj så kan du ju kolla då.. :-)

    SvaraRadera