Sidvisningar förra veckan

tisdag 20 mars 2012

Polardiagram Dehler 34 DD

Jonas Falk har "snyggat till" polardiagrammet som finns i broschyren. Antar att segelkonfigurationen är 140% genua och att man räknat med båtens konstruktionsvikt på 4300 kg. Alltså en mycket lätt båt, men som saknar 150% genuan.
StefanK

14 kommentarer:

  1. Saknar var man sätter spinnare. Ofta ser man en kurva med fock/genua som slutar vid kanske 120°TWA och en kurva för spinnaker som startar vid 80° TWA.
    Men båten är ju snabbare är Polardiagrammet vilket vi såg bl a på halvvinden söderut under Arkö Runt 2011 då vi loggade stadigt 9-10 knop med genua i 8-9 m/s ;-)

    SvaraRadera
  2. Erik, skönt o höra att vi går fortare än Dehlers polardiagram. Tycker precis som du. Skillnaden beror förmodligen på att Doris är i topptrim och framförallt att det brukar vara rätt trevligt ombord..
    StefanK

    SvaraRadera
  3. När du pratar om trevligt förmodar jag att er familjeslör från Öland till Gotland toppar när ni seglade med Norths standard "undanvindsfock" och ett rev som gav 15 knop i topp. Det var ju bra att den focken var bra på något ;-)

    SvaraRadera
  4. Cruising är väl den bästa seglingen kanske. Speciellt när det brakar iväg i 15 knop med gummijollen hängande efter..
    Nu tänkte jag nog mer på "trevligt" ombord under race med trevliga kompisar.
    Stefan

    SvaraRadera
  5. Jag är helt säkert på att Dehler 34 DD kan inte segla i genomsnitt över 9 knop i under 10 m/s med genua. I 8-9 m/s kan man nå lite över 8 knop utan spi.

    SvaraRadera
  6. Under Arkö Runt 2007 seglade vi på tre personer och då blåste det 10-14 m/s. Banan är 30 nm lång och det var ganska precis 10 nm kryss. Vår seglade tid var 4 timmar och 18 minuter och vi seglade med enbart stor och 100% fock.
    Två år senare hade vi en härlig djup slör hem över Bråviken. Då var vi full besättning och körde spinnare. Vi låg och pendlade mellan 9-11,5 knop på ca 160°TWA.
    Under Arkö Runt 2011 var det halvvind söderut över Bråviken. Full stor och genua i 7-8 m/s och farten var aldrig under 9 knop och ofta någon tiondel över 10 knop. Du har en fin bild från den biten på: http://1.bp.blogspot.com/-en-zcJ-9UPg/TlqgGAXAGEI/AAAAAAAAAbc/aZDPlBKxGYA/s400/P8270027.JPG
    Jag håller med dig om att Dehler 34DD inte klarar ett snitt på en hel bana upp över 9 knop men däremot är det inga problem på halvvind eller slör med 6-8 m/s

    SvaraRadera
  7. Joakim , här är en film från AR 2011. http://www.youtube.com/watch?v=40Gi0TA8IWk
    Fartskillnaden gentemot en Linjett 40 som ligger precis före oss är högst marginell i detta läge.
    Loggen o vår GPS stämmer rätt bra, det kan skilja max 0,2 knop ibland. Inte för att jag satt o läste av loggen men att halvvinda upp henne i över 9 knop med genuan är inga problem alls i 8m/s.
    Det kanske var därför First 30:orna, Dehler 34:an och Z-31 an halkade långt efter.. ;-)
    Stefan

    SvaraRadera
  8. Inte heller kör Linjett 40 9 knop i 8 m/s med genua. Kanske 8,5 knop men inte 9. First 30 kan just nå över 8 knop i 8 m/s med fock.

    Ni behöver en IMX40, X-41 eller Dehler 41, om ni vill segla över 9 knop i 8 m/s utan spi i genomsnitt. Inte ens First 40.7, Dehler 39, Dufour 40 eller X-35 räcker till det och alla dom är klart snabbare än Dehler 34 DD på halvvind utan spi.

    Ni hade klart mera vind (10-12 m/s) eller gjorde inte över 9 knop i genomsnitt.

    SvaraRadera
  9. Jodå det kan nog ha blåst klart mer än 8. Arkö-Runt 2011 var klart vindigt, farten dippade nog ibland under 8,5 och uppåt en bra bit över 9. Genomsnitt skulle jag tro straxt under 9. Loggen kan också skilja c:a 0,2 gentemot GPS. Skulle tro att TWA var c:a 110gr och det skulle inte ha funnits en chans att segla spinnaker i det läget. Se´n var det ju lite sjö o vi låg o surfade på Linjettens häckvåg i några sjömil. Tyckte bara att Eriks kommentar med glimten i ögat, att vi seglade "fortare än Dehlers polardiagram" var riktigt kul.. :-) Det hade varit tristare om gastarna tyckte tvärtom.. :-(
    Det får bli vårt mål 2012-"fortare än polaren".. Vilken j-a bra slogan!
    Stefan

    SvaraRadera
  10. Heij! Tack för polardiagrammet! Samma bild (med färg):
    http://synoppa.blogspot.com/2012/04/nopan-polaarit.html

    SvaraRadera
  11. Hej, tack för den! Ska skicka din färgglagda till Jonas Falk.
    Snygg båt du har!
    Stefan

    SvaraRadera
  12. Räknade ut nån slags SRS tal från polardiagrammet (medelvärde av VMG på kryss respektive läns i 4/6/8 m/s vind). Det blev ca 1,23!

    SvaraRadera
  13. Kul! Hur räknar man? Enligt vissa så är Dehlers polardiagram inga "glädjemätare" direkt. Har kollat på andra båtar o jag tror att man ska vissa polarer med en viss nypa salt.. Polardiagrammet är visserligen gjort på en 140% genua på D34JV, men säkerligen på en låg broschyrvikt. Precis som Erik B konstaterat så visar faktiskt vår GPS aningen högre farter än polardiagrammet i t.ex. TWA 90-100, c:a 15-18 knops TWS.
    Ska göra lite mer test på detta i sommar. Undrar hur många som sitter på railen i "polardiagrammet" så´nt framgår inte.
    Seglarhälsningar
    Stefan

    SvaraRadera
  14. Hur räknar jag? VMG på kryss ur ett polardiagram är enkelt, på samma sätt VMG på läns. Gör beräkningar för 3 vindstyrkor: 4, 6 och 8 m/s (8, 12 och 16 knop). Det blir 6 farter. Räknar ut medelvärdet. Från ditt polardiagram fick jag: 4 m/s VMGkryss=3,88 knop, VMGläns=5,12 knop, 6 m/s 4,5 resp 6,25 knop, 8 m/s 4,53 resp 6,95 knop. Medelvärdet blir 5,02 knop. Detta jämför jag med Blur1/Novas motsvarande värde som är 4,88 knop. Ditt uppskattade SRS blir då 5,02/4,88*1,156=1,234. 1,156 är SRS för Blur1. Jag har valt Blur1/Novan som referens eftersom jag tror att Peter G tog fram den polaren på ett seriös sätt. Det finns ett inlägg på bloggen piano-swe27.blogspot.com om detta (Rubrik: SRS och Polardiagram)

    SvaraRadera