Sidvisningar förra veckan

torsdag 20 oktober 2011

Byxelkroken 2011 story

Ja, så här tjockt var det efter en timmes brant spinnakergång efter starten på söndagen. Det sista vi såg innan dimman la sig helt tät var Yukai c:a 50 meter framför oss och Humpfrey 30 något hundratal meter snett bakom i lä. Här tog vi tyvärr extra höjd och fortsatte in mot skärgården i överbåge. Ett fatalt misstag visade det sig senare när vinden dojade, dimman försvann o det blev plattläns för oss in mot Mannens fyr.
Nu tar vi det från början, Dag 1 lördag: Genuan uppe, o vi tar starten längst upp i lovart på Lucernafjärden. Vi lyckas snabbt få loss ett timglas men Yukai, Humpfrey 30 och Albatrossgänget med Båt&Motor-Örjan i First 30 smet då om i lä. X-332:an kom närmare när det plattade ut vid Stångskär o vi tvingas släppa dom förbi oss o dom störde oss på halvvinden i hela Idösundet sedan. Vi gick långt ner i lä om 332:an(bilden) efter Humpfrey 30 och vi rullade om 332:an i lä utan större problem. Farten ligger stadigt på över 7 knop. Vi ser hur Yukai en bit fram i lovart får upp nå´n sorts gennaker. Hade dom både spinnaker och gennaker o SRS 1,26 hmm, vi var alla överens om att det måste ha blivit något fel. Yukai är en 35 fotare och en klart större båt än Doris på alla sätt. Där försvann dom iallafall konstaterar vi snabbt. Inte mycket att bry sig om, dom seglar jäkligt skärpt iallafall. Hursomhelst vi har aldrig haft Yukai framför oss tidigare o då har Lundkvist haft SRS 1,.28... :-)
På bilden närmar vi oss Förö och vi blir trängda av Humpfrey 30 och en Viggen när en kort kryss börjar ihop med en j-a massa båtar från starterna innan. Viss otakt i slagen o det gäller att inte köra ihop med nå´n. Vi missar att se en grön prick på grund av trängseln vilket blir ett oplanerat "tokslag". Humpfrey sticker iväg och vi ligger lika med First 30. 332:an har nu närmat sig igen.
Passerat Tunnholmen och First 30 och X-332:an ligger i bakhasorna. Faktiskt bara Yukai och Humpfrey 30 som ligger före oss i vår startgrupp.
Härlig segling ut på N. Kalmarsund. Solen skiner och Doris rullar på bra med kurs rakt på mål. Här gör vi det första stora taktiska misstaget när vinden sakta dojar ut. Vi kör fast fullständigt, båtar som lovat och gjort en överbåge får kanonfin gång o vi kan konstatera att vi också blir uppåkta av båtar bakom. När väl vinden kommer tillbaka så vrider det massor åt sydost o vi får en alldeles för brant spinnakergång mot Byxelkrok. Båtarna i lovart som tagit höjd får en behaglig gång till mål. Vi tappade säker uppåt 10 minuter på denna taktiska fadäs. Vid spinnarnedtagningen skadar sig dessutom Hultgren i sitt nyopererade knä och får jätteont. Stämningen blev sådär ombord.
6:a i klassen o 31 totalt, kändes sissådär. Nu var det dock 10 båtar på totalen inom 60 sek så det var tight o dag 2 blir helt avgörande, det insåg vi iallafall.
Dag 2 Söndag: Kolla första bilden. Heltjockt! Starten blev uppskjuten 40 min. Vi såg startflaggan men inte en chans att se "pinnarna" i land. Efter en hyfsad och "safe" start i plattläns så låg vi där igen precis efter Yukai och Humpfrey 30 (IGEN) när vi lovat o lagt oss på kurs på brant spinnakergång. Vi går precis samma speed som Yukai så länge vi ser dom i tjockan i c:a 1 timme. Humpfrey 30 tappar på oss i lä så länge vi kan se dom i diset. Se´n tog vi alldeles för mycket höjd, ja läs under första bilden. Plattläns i lättvind är inge bra när vi kunde ha fått en kanonfin skärning in till Strupö. Taktiskt fel IGEN!! Vi ser hur Yukai och Humpfrey 30 seglar nästan ensamma fram till och runt Tunnholmen och norrut. Vid Tunnholmen blir det tvärstopp för oss och andra. Mindre båtar vi seglat om för 30 minuter sedan kommer ifatt. Detta var alltså Omstart nr 1. När vi väl får vind igen så kommer vi snart till Omstart 2 strax innan Förö. Vi ligger där i en stor frustrerad klunga en bra stund o det fylls på med ytterligare båtar bakom och vid sidan om. Yukai och Humpfrey 30 ser vi förståss inte röken av dom klarade sig ur detta, det ena ger det andra kan man gott säga. Hyfsat tidig start o snabb gång in i skärgården inte fel denna dag.
När vinden väl kom tillbaka så hade vi lite luffningsduell med Albatrossgänget i First 30 på länsen ner till Idö. Så här i efterhand så inser jag att vi måste skära mer med Dehlern. Hon sticker direkt när vi hämtar några grader. Vi rundar o tar ner spinnaren straxt före en X-119 vid Stickskärspricken. X-119 tar en genväg vid Larsmanshäll som vi avstår. Upp med spinnaren igen vid Marsholmen. Sedan kommer stopp nr 3 vid Skanssundet. Vi kommer ändå igenom hyfsat bra där genom att lägga oss så nära norrlandet som möjligt, men jäkligt sakta går det. Vi river spinnaren vid rundningsbojen på Lucernafjärden och kryssar sedan upp emot mål i c:a 2m/s och avtagande. Vi går förbi X-119 och en Pronavia 38 precis innan mållinjen som låg heltokigt snett i blankvatten, det gick också jäkligt sakta vid mållinjen.
Idag blev vi 3:a i startgruppen. Yukai och Humpfrey var inget att göra åt.

Resultatet totalt: 13:e av 99 båtar och 4:a i vår startgrupp om 15 båtar och är väl helt OK, det kändes ändå som om vi underpresterat lite. Fast det är ju alltid lätt att vara efterklok.
Vi saknade självfallet också vår ordinarie fördäckare Erik Barkefors. Annan prioritering till nästa segling Erik!