Sidvisningar förra veckan

måndag 31 januari 2011

Mycket cruising på Boot Dusseldorf 2011

4 st X-Yachts utställda, alla med bogpropeller...(??) det var kanske bättre förr. X-cruiser serien... hmm, tänker dom försöka sno kunder från Hanse, Dufour, Beneteu m.fl?
Det fanns lite sportigare båtar också, som denna HEOL 7.4. En större 1010 är tydligen på "G". Performance Finnflyer 42 Avantime och Finnflyer 36 Black Flyer såg helt OK ut. Klart intressanta Peformance Cruisers Dehler 32, 35, och 45 fanns med och Arcona visade upp 430 och 370. Har inte tänkt på det förut men A-370 skrovet är betydligt rundare än 430/340 i botten.
First 35 och nya First 30 var givetvis där. 30:ans Grinde-liknande stäv tycker jag ser riktigt fult ut. Men det kanske är bra för nå´t?

First 30 (och 35) har en riktigt j-a tunnt kölblad. Borde vara segjärn, vanligt gjutjärn kan väl inte hålla? Den tjocka gjutjärnskölen (Bavaria 38cr) som gick rakt av finns naturligtvis i tankarna...

Kinesiska Fareast 26, designad av Simonis Voogt, så helt ok ut. Perfekt båt för våran Saildrive 330 på 15 hk?

Vår egenkonstruerade Saildrive 330 MkII var installerad i Schweiziska Esse 990. Såg riktigt fint ut. Josef Schuchter som äger varvet verkade helt nöjd med mässan... och motorn.
Den mindre Esse 850 inte alls så tokig. Vore kul o provsegla någon Esse.
Inte var det tyska ölet så tokigt heller.. :-)
Seglarhälsningar
StefanK

9 kommentarer:

  1. Har hört att det finns en sats för eftermontering av bogpropeller till X-35 ;-)

    SvaraRadera
  2. Jo Erik det ryktas också om att bogpropellern till X-35 är gjord av det nya supermaterialet grafen, för att spara vikt och för maximal prestanda.
    StefanK

    SvaraRadera
  3. FarEast ser spännande ut. Kul med vassa konstruktörer på mindre båtar. Pris?
    (PS Ikväll kommer Gran på besök till Suss)

    SvaraRadera
  4. Vad säger normerna om att ha batterilådan i motorrummet?

    SvaraRadera
  5. Batterilådan i motorrum är helkass för batteriets livslängd (gasningsspänningen blir lägre=överladding när det blir varmt, man "bränner upp" batteriet oavsett Gel/AGM eller vanligt öppet). Gelbatterier gasar ju inte så det är nog ok ur säkerhetssynpunkt.
    AGM= Absorberande Glasfiber Matta, egentligen inte så mycket annorlunda än ett vanligt blybatteri typ TUDOR Marin 80Ah. TUDOR Marin 80/115Ah tycker jag är det absolut bästa man kan sätta i en båt. Dessutom betydligt billigare än gelbatterier som har tveksam nytta och skulle behöva en gelanpassad laddningsregulator också. Det säger dom j-a säljarna inget om... :-( Annars så bränner man upp gelbatterierna också.
    StefanK

    SvaraRadera
  6. Man kanske skulle skaffa sej en bogpropeller ;-)

    Niklas
    //Tangosailing.nu

    SvaraRadera
  7. Niklas, vi lägger nog hellre våra pengar på segel istället?
    //Stefan

    SvaraRadera
  8. Dehler 38? Du menar Xp-38? Dehler 41 har det väl inte släppts nåt om förutom datorgenererade bilder?

    SvaraRadera
  9. Helt rätt Hans! Dehler 45 SV ska det vara. Har ändrat i texten.. Tappade nog lite focus på de större båtarna som är rätt ointressanta för min del. Den stora fighten om kunderna och utvecklingen ligger nog i storleksklassen 30-35 fot, prismässigt överkomligt inkl hyfsad komfort och kan dessutom köras med liten besättning. Johan Wallin pratade om downsizing och det kan nog stämma, det finns mycket fina beg. 40-45 fotare till salu.

    SvaraRadera