Sidvisningar förra veckan

söndag 21 november 2010

Nu kommer Dehler 32:an med ratt!

Nu kan man beställa nya Dehler 32 med en 130 cm Jefa ratt. Akterboxar som man kan sitta på, (och om man vill uppfylla Cat3 segling till havs) kommer också som valbart.
Om ratt på en 32 fotare är bra eller dåligt är nog upp till var o en, men klart är dock att det blir ett kliv upp på skarndäck varje gång man ska passera. Sedan det här med den extra vikten.
Är utväxlingen rätt och helt glappfri som på Doris fina Jefa anläggning så kan man nog ta det extra klivet... och försöka glömma de extra 30 kg.
StefanK

10 kommentarer:

  1. Med tanke på befintlig recess i akterkant av sittbrunnsbänkarna så var det väntat. Ser ut att vara lite för långt till pedestalen för fotstöd under krängning men den finns förhoppningsvis med på Älvsjömässan i vår så jag kan prova.

    Med rorkult fungerar brunnen bra i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Det ser snyggt ut.
    Ratt vs rorkult har både för och nackdelar. En bra utförd rattstyrning tycker jag personligen är att föredra på undanvind och en rorkult känns lite vassare på kryssen. Det kan även få en påverkan på rörelseschemat i brunnen under kappsegling. För motor är rattsyrning att föredra i alla lägen.
    En detalj, akterboxar behövs inte för att uppfylla Cat 3.
    Ytterliggare en wire kan användas för att uppfylla kravet på max 380 mm vertikal öppning.
    Hälsningar Per

    SvaraRadera
  3. Hej, jo jag tycker också att ratt är att föredra totalt sett. Cat 3, För att uppfylla rätt fribordshöjd akterut för båtar med en öppen akter så får inte nedgångsluckans övre kant vara lägre än huvuddäck(språnglinjen).
    Se: http://www.blur.se/images/kat3-2008.pdf
    Punkt 3.08.3
    I princip så får inte fribordshöjden akterut vara lägre än fribordshöjden bordvarts.
    Det problemet eliminerar man med en lucka/boxar akterut i sittbrunnen. Annars så måste man "hoppa" över en jättehögt monterad nedgånslucka.
    StefanK

    SvaraRadera
  4. Hej. Håller med dig om en bra utförd rattstyrning.
    Kat 3. Jag vill inte "försöka få rätt", men jag syftade på den aktuella (2010-2011) versionen punkt 3.08.5 som innebär att båten är kategori A klassad och därigenom inte behöver stänga aktern annat än med hänvisning till max 380 mm vertikala öppningar.
    Jag kan ha fel, men det var så jag läste bestämmelserna.
    Per.

    SvaraRadera
  5. Jo, jag kan ha ha fel också Per, men vad jag förstått så förutsätter A-klassen att akterboxarna verkligen sitter där.
    Har nog trott att det är därför som akterboxarna har tagits fram till båtar med öppen akter o inte bara för att man ska kunna sitta bekvämt o styra på "Bavariavis". Ska kolla lite på standarden ISO 118 12.
    Seglarhälsningar
    StefanK

    SvaraRadera
  6. Hej Stefan
    Kollade du?
    Nergångsluckan kan ju fästas i ett högre läge. Vet du vad som gäller där?
    Alla de Dehler 34SV som seglade Gotland Runt hade öppen akter.
    /Anders Nilsson

    SvaraRadera
  7. Hej Anders, jag ska kolla i veckan från min jobbdator. Jag har sett många båtar med öppna aktrar och med stora & djupa rufföppningar på både GR och W2Star...
    Jag har genom att jag sitter med i SIS (TK232), via SXK tillgång till all båtstandard. Normalt så kostar det en del att tanka ner dessa o de får inte heller spridas i och med copyright, så jag kan tyvärr inte länka heller... :-(
    Återkommer i ärendet. Tidigare har gällt att "luckor är luckor" oavsett om man kan låsa dom eller ej. Fribord och VT-skott är något annat.
    Seglarhälsningar från
    StefanK

    SvaraRadera
  8. Det blir mycket intressant att höra hur CE-standarden är formulerad! Lite underligt att man inte kan läsa reglerna gratis på internet.. Kanske inte konstigt om några inte har koll på reglerna i det läget...
    ISAF är föregångare för där kan man ladda hem och lusläsa allt från Cat0 till Cat6 både för enskrov och flerskrov. Där är det svårare att skylla på att man inte visste. Fast om de som i det här fallet hänvisar till en "hemlig" regel så blir det svårare ;-)

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Båten med ratt på bilden är min båt, SWE-8, Highland Rover. Vi hann inte segla så mycket den här säsongen, men styrningen känns bra!
    Att jag valde ratt har diverse orsaker, men en av dem är ju att sittbrunnen definitivt är ritad för ratt från början. Den fanns också med som tillval till relativt sent innan lanseringen. Några 30 kilo handlar det inte om Stefan, kanske strax över 15, i mitt fall med alu-ratt. Pidestalen väger c:a 6 kilo, ratten dryga 4. Kvadranten har jag ingen uppgift på.
    Rorkult, beslag och förlängare väger förstås inte lika mycket, men i o m att även storskotskenan plus block flyttas fram så tror (hoppas) jag inte att flytläget påverkas alltför mycket...

    SvaraRadera
  10. Hej, vi valde också ratt pga att sittbrunnen i D34 är gjord för ratt. Vår piedestal är betydligt kraftigare o sitter stabilt i däcksformen som den är en del av. På piedestalen sitter också den vridbara Raymarine plottern under en RF skyddsbåge/grabbräcke o på sidan Raymarine autopilotinstrumentet. Ratten valde vi en rostfri o tyngre än din.
    Jag har bedömt mervikten till c:a 30 kg, inkl nödrkulten. Kanske lite i överkant, säg 20-25 då.. :-)
    Har du tittat på "ställraget" under piedestalen, det är kraftigt dimensionerade stag/infästningar, vajerblock o roderstopp i rostfritt plattstål samt en stor skyddskåpa.
    Jag gillar Doris rattstyrning, speciellt när det är så här 100% glappfritt o direktstyrt, men det finns ju andra som tycker att detta är "cruisinggrejor". Kan kanske bero på fördomar om att man tappar "känslan" osv. Det tycker inte jag, man känner båten perfekt i varje våg. Danska Jefa som Dehler och X-Yacht kör med är dessutom riktigt bra grejor.
    Seglarhälsningar
    StefanK

    SvaraRadera