Sidvisningar förra veckan

torsdag 31 december 2009

Nyköpings Hamn i början av 1900-talet

Liten återblick så här på årets sista dag. Bilden föreställer hamnen i Nyköping. Bilden är rätt kul, lägg märke till han som går o röker pipa framför styrhytten på M/F ANCORA. Till höger står några betongrör. Det ser ut som fundament till några mindre fyrar. På den tiden var Nyköpings hamn en viktig handelshamn för regionen. Oxelösund som ligger någon landmil söderut bestod då i princip av ett fiskeläger, dit man enklast tog sig till med båt. Sedan statliga Svenskt Stål AB (senare SSAB) byggde upp Oxelösunds järnverk på 50-talet så har det ju hänt en del med befolkningsutvecklingen och sjöfarten där. Oxelösund har idag en av Sveriges bästa djuphamnar. I Nyköping försvann tyvärr räkbåten Labrador till Göteborg nu i november och därmed den sista kommersiella båten i hamnen, om man nu bortser från kommunens bogserbåt Buster och lilla bojbåten Keaton. Utelivet runt hamnen är dock betydligt livaktigare idag än på länge. Flera trevliga krogar och en av sveriges bästa gästhamnar. Det finns ide´er om att placera gästbryggor i hamnbassängen typ "Smögen". Det finns absolut masssor att göra av vår fina hamn nu när "Plåtschabraken," som många säger inte har någon anledning att angöra Nyköping längre.
Tips: Veteranbilsvisningarna på onsdagskvällarna är ett måste i Nyköping. Massor av folk o gemytlig stämning. Prova gästhamnen o utelivet i hamnen i Nyköping på semestern!
StefanK



2 kommentarer:

  1. En vanlig form av utveckling. Industri och kommunikationer ska fungera någonstans där bakom men får inte synas eller höras. Snart kommer vi att leva av att skriva bloggar och skicka SMS till varandra ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det ser lite tungjobbat ut i Nyköpings hamn.

    Redan 1899 fanns 14 st 3-tons ångkranar i Oxelösunds Hamn. Lotsverksamheten i Oxelösund startade 1683 och Hamnskär har lämningar från 1200-talet. Så Oxelösund har mer historia än vad borgarna i Nyköping vill kännas vid ;-)

    SvaraRadera