Sidvisningar förra veckan

torsdag 17 september 2009

Eftersnack! Vad är en snabb båt... egentligen?? Scratch-listan Från Arkö-R är rätt intressant

Ja, vad menar man egentligen när folk tycker att en segelbåt är "snabb". Uttrycket "snabb" kan ju precis lika gärna sägas om en liten 606 som om en jättelång A-22:a eller en kort Mumm 30 (som har LYS 1,36 trots att den bara är 9,43 lång). Är skärgårdskryssarna "snabba" då?

Man menar ju oftast "snabb" i förhållande till sin storlek. Fast"storlek" är ju inte heller alldeles enkelt. Den LYS-vinnande A22:an t.ex. är faktiskt en längre båt än en en Linjett 40. En Linjett 35 är ju bra mycket längre än en X-99 eller en Dehler 34DD som båda är c:a 10 meter långa. Fast X o Dehler med betydligt högre LYS. Visst Linjett är en äldre inspirerad IOR-båt.. alla vet det men ändå.


Om man t.ex. tittar lite på den verkligt seglade tiden för de 20 snabbaste båtarna av alla 70 i årets Arkö-Runt, så inser man att att det inte bara handlar om skrovlängd, eller "storlek". I årets AR var vindarna stadiga så det fanns ingen som kunde gnälla på förhållandena. Inga blekbälten o plötslig sjöbris. Aldrig något "stopp" eller s.k. "omstart". Mycket kryss i frisk vind var det.

Klart är väl ändå att både en "kort" Dehler 34DD och en "stor" Linjett 40 är "större" än en A22 fast den är nästan 12,5 meter lång. Men det är ju knappast på grund av att Linjetten och Dehlern har ståhöjd, dusch&toalett, varmvatten, flera kabiner, många ton högre vikt och en bredd över 3 meter som gör att de är snabbare än 22:an...
Segelyta säger någon.. jo det är klart att den spelar in. Men det är ju inta hela sanningen.
Intressant är det dock.
En sak är helt säker och det är att SW-LYS folket inte har en helt enkel match när man ska sätta rättvisa mätetal. Speciellt nya båtar sätts under "lupp". Man kanske skulle kolla lite också på äldre båtar lite också som fick sina gamla LYS på "Dacrontiden"...

Entyp är förståss bäst säger många... tänk så bra när alla har pracis samma chans..(?)

Jovisst! Den minsta A22:an är drygt 8,5 meter och den längsta är en bra bit över 13..
En Neppare är 9.0 m lång o har ett LYS på 1.00. Är den minsta A22:an som bara är 8,5 meter lång verkligen 16% snabbare.. eller tvärtom?
Eller som i andra "strikta" klasser typ H-båt, Folkbåt eller Soling där man måste ha en båt med "rätt skrovform" för att kunna konkurrera..
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Visst är det jättekul att vi kan tävla med olika båtar någorlunda rättvist trots mycket stora olikheter.
Och att utvecklingen av välseglande segelbåtar som man också kan bo bekvämt i faktiskt går framåt. Det har hänt massor med framförallt skrovform bara de senaste 10 åren.
IOR-tiden med sina bulliga skrov med insnörpta aktrar där formstyvhet var viktigare än viktstyvhet, och allt på grund av en sorgligt farthämmande mätregel. Detta är inget som vi vill ha tillbaka.

Vinden är "fri" iallafall och det här med "rättvisa" kan man diskutera i all oändlighet...
StefanK


7 kommentarer:

  1. Jag tror snabbheten hänger ihop med åldern. Fem av sex ombord på Doris var 50+are och samma gäller säkert på Linjett 40:an ;-)

    Inte bara lovartsvikten blir bättre på äldre folk utan förhoppningsvis har något fastnat under åren (liksom utlösningen på spinnbommen...).

    Visst drömmer jag mig ofta tillbaka till Aphrodite 22, Banner 28, J/24, IF, Tornado osv men jag erkänner också att det är skönt med en varm toa bredvid nedgångstrappan. Railen är också betydligt bekvämare på Dehler-båtarna än de flesta andra. Så var sak har sin tid!

    SvaraRadera
  2. Erik, det är först nu man kan coola av lite o försöka segla lite smartare. Se´n vet vi ju båda vad som funkar o vad som inte funkar.
    Se´n är det ju också rätt bra att vi känner varann, det blir liksom inte så mycket snack ombord det bara funkar. Trots att Bosse, Janne du o jag inte har tränat ihop ett dugg i sommar. Nästan lite skrämmande enkelt blir det...
    Spinnakergajarna som fastnade i bombeslagen undantaget... jag lovar, ska ändra!
    //StefanK

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tänkte bara komma med en kommentar ang skärgårskryssarna, eftersom jag själv seglar sådan.

    Det stämmer att det varierar mycket i mått på båtarna, och att de minsta är 8,5 och de längsta är över 13 meter. Men skärgårdskryssarregeln har skrivits om ett antal gånger, den skrevs 1908 och reviderades 1916, 1917,1920 och den gällande regeln sktevs 1925. I den tillkom ochså segelmätning som är liknande den som gäller för R-båtar. Man kan ju alltså inte jämföra 22:orna utan att titta på efter vilken regel de är byggda.

    Men båtarna byggda efter 1925 seglar mot varandra på samma bana utan någon form av handikappsystem och är väldigt jämna i prestandan. Så reeln fungerar väldigt bra internt i klasserna. Problemet är när man seglar handikapp (lys) att långsmala båtar går bättre i hårdvind än i lättvind. Tex en express kan ju vara svårslagen på seglad tid i lätt vind men i hårdvind har de mycket svårare att hävda sig.

    /Martin Klinga
    30 swe 219 Malin

    SvaraRadera
  4. Hej, Martin jag visste inte om att A22 byggda tidigare än 1925 är byggda efter andra regler. I SWE-LYS finns inget om detta, vilket det väl borde göra? I min klubb Nyköpings Segelsällskap har vi haft många A22. Jag har nog uppfattat snacket att vissa båtar är byggda för lätt vind respektive hårdvind. Det blir ju inte helt olikt en LYS-segling när grundförutsättningarna blir lite olika beroende på hur mycket det blåser och vilka bogar det blir.
    Express o andra korta båtar med relativt höga SWE-LYS har nog mest problem mot långa skärgårdskryssare på frisk halvind skulle jag tro. PÅ kryss o läns-slör går faktiskt en Express rätt bra även i hårdvind, det är trots allt en kort båt 7,77m lång.
    StefanK

    SvaraRadera
  5. En snabb båt måste väl vara en där besättningen är nöjd över resultatet...

    SvaraRadera
  6. Det är lite missuppfattningar här. En A22 är ett smeknamn på en 22 kvm skärgårdskryssare byggd enligt gällande regel (1925). De äldre brukar bara kallas SK22 och om du tittar i Lystabellen efter SK22 istället så ser du. Det är dock samma lystal men intern inom Skärgårdskryssareförbundet så är det uppdelat precis som SK30 är i Lys. En 20 årsbåt har 1.07, precis som M22 har enligt Lys. Jag skrev en gång till SSF och frågade om de inte kunde införa en liknande åldersindelning på SK22 men fick till svar att jag skulle ansöka om individuellt Lystal. Det blev aldrig av då jag inte kappseglade med min SK22.

    / Linus
    fd ägare SK22 348 Ingalill, inmätt efter 1920 års regel.

    SvaraRadera
  7. OK, det är tydligen inte så lätt detta. Men det finns ju väldigt korta 22:or byggda efter 1925 också. En M22 har ju sitt LYS utan spinnaker, har dom samma LYS som en "20-årsbåt"?
    Lasse J. som hade 319 Flamingo såg iallafall rätt stor ut gentemot dom 22:or som inte var längre än Neppare, och att Flamingo gick bra i hårdvind förvånade nog få.
    Seglarhälsningar
    StefanK

    SvaraRadera