Sidvisningar förra veckan

söndag 30 augusti 2009

ARKÖ RUNT 2009: Härligt Klassvinst stora klassen LYS 1,24+ o DORIS näst snabbaste av alla på seglad tid!

15:e båten (P-O Svensson) fick DNF eftesom den bröt på grund av tekniska problem.

Det finns nu masssor av beställningsbara bilder på http://www.seglingsbilder.se/
Den här måste vi beställa..

SMHI hade lovas S till SV 7-10 m/s och 20 grader och sol. Det stämde precis. Halva banan c:a 15 M ner till Anholmspricken blev kryss, sedan en halvind genom Gränsö och när Arkö lotsstation rundades så åkte spinnakrarna upp och dom satt hela vägen till Klashällan. Vi skar lite o gippade några gånger. Vi har ingen länsspinnaker och plattläns är kanske inte vår bästa gren. Jag tror inte det iallafall efter att ha sett den helt nya spinnakern i c:a en timme.... Kul med spinnaker på båten. förresten... ;-). Efter Klashällan blev det blev en halvvind den sista sjömilen in i mål. Riktig propagandasegling i ett helt fantastiskt väder.

Vi har just passerat brorsans Banner 33r/c straxt innan sista kryssrundningen vid Anholmen. Vi hade alltså seglat in 17 minuter på Bannern och det var bara Linjett 40 som rundat Anholmspricken före oss i vår klass. Dehler 34DD är en fantastisk kryssbåt Linjett 40 var ju faktiskt inte så himla långt före....

Målgång i Oxelösund. O var var dom andra båtarna i vår start..?
(Bilder finns också på www.seglingsbilder.se)

Dehler 29 med Anders Mathson som skeppare som startade 17 min före oss gick vi förbi (han vägrade i lovart så det fick bli i lä..) straxt innan vi rundade Arkö Lotsstation.

Den enda båten som vi hade lite fight & närkontakt med var X-99, Torbjörn Blomberg från Trosa. Dom rundade straxt före oss vid Klashällan men sedan gick vi tight med dom upp till Falkens grund o sedan var vi förbi. Vid sista kryssrundningen vid Anholmspricken var vi några minuter före.

Målgången blev odramatisk o vi var helt själva. Vindlä bakom Femöre o det gick riktigt sakta de sista 200 metrarna.. Urban Lagerström med sin Linjett 40 gled i mål c:a 5 min före oss. En bra bit bakom oss fanns en klunga bestående av bl.a. Torbjörn Blomberg X-99 och Kjell Enbom Dehler 34DD och min bror Johan Banner 33r/c som startade i klassen innan oss. Dehler 34S/V och Dehler 33:orna såg vi inte till.

Start klass 5: 15 startande i stora SRS/LYS-klassen med 1,24 och uppåt. Doris ligger 2:a på bilden straxt efter Stefan Hultgren i en Cayenne och X-99 Blomberg i lä. Vi skulle ha startat 11.10. En fraktbåt kom ut i hamnen o gjorde att starten flyttades till istället c:a 11.17 då hela startproceduren fick göras om. Viss oreda på skott o flagger om man så säger... Startgruppen innan oss och som vi sedan seglade ifatt hade ju ingen aning om att vi inte hade startat 10 min efter dom. Vi hade ju startat hela 17 minuter efter vilket självklart fick någon LYS-räknare att rynka pannan i hamnen... ;-)

71 båtar startade totalt i rkö Runt 2009. 2 st var flerskrovare.

ErikB (Segel o Paddel) o Janne Jakobsen kunde tyvärr inte vara med o skåla...
Från vänster:
Bo Wirendahl
Jag själv
Sonen Henrik
Roland Skansare
Erik Barkefors (Segel&Paddel) och Jan Jakobsen saknas på bilden
Konklusion:
Det här kändes riktigt jäkla bra. Vi ar ju inte kört så mycket med Dehlern, beroende på att jag inte har haft någon spinnaker förrän nu..
Kryss i 7-9 m/s nästan halva banan o den enda båten som hade kortare seglad tid var en Linjett 40 med LYS 1,30. Dehler 34DDär en jäkligt bra båt och snabb inte minst tack vare ett jättebra gäng.

Totalvinnare blev en A22:a. Vi seglade visserligen 12 minuter snabbare än 22:an med Dehler 34:an, men vad hjälper det när en jättelång och vältrimmad A22 har ett SRS/LYS på 1,17.... ;-)
Stort grattis till Torkel Sintorn med besättning i den helfräscha A22:an. Snyggt jobbat!!
Dehler 34DD är faktiskt bara 10,2 m lång o med ett förhållandevis slankt skrov. Det är egentligen fantastisk att man har kunnat bygga in så mycket fart i en klart ombonad och rymlig "familjebåt" med god plats för 4 pers, ståhöjd*) o toalett & dusch.
Begreppet "Performance Cruiser" som är en mycket svår kompromiss känns mitt i prick.
Tack till Dehler Design och Judel&Vrojlik

*) OBS ståhöjd gäller inte ErikB.. ;-)

1. ... skulle nog säga att Doris är snabb tack vare en suverän rorsman med en jättesnäll fru som tillåter inköp av bra segel !!!

Erik B - lovartkött, nav/taktik och fördäck

2. Grattis Doris det var verkligen snyggt seglat.
    Nu måste LYSET upp på 34 DD! Lugn, jag skämtar...
    Leif E/Dehlta

3. Tack Leif o Erik.
    Erik, du glömde inköp av en bra båt också.. Therese är jättesnäll.
    Leif, hoppas det gick bra att delta på mässan med Dehlta...
    Arkö-Runt är faktiskt en rätt schysst segling o borde väl passa en o annan mälarseglare.. Bråviken är väldigt öppen med det finns en del skog när man ska runt Arkö..
    Dehler var som vanligt största "klassen" med 6 båtar.
    StefanK

4. Stort grattis Stefan med besättning.
    Det var väl tur du beställde en fock för hårdvind. Nu lär ni få vindar som passar de segel ni redan har. :-)

/Anders med Grynet

5. Grattis, Grattis! Kul att OXSS väljer att dela in fler klasser det borde fler tävlingar ta efter.
    //Peter #72 Safira

6. Tack Anders o Peter.
    Anders, det kommer säkert att bli så.. (Murfy:s lag) men efter W2SB så insåg vi att ska man segla på bara två man så blir det ett annat spel än när man kan hänga upp båten med 3-4 man till..
    Nu var nog vindarna väldigt ojämna i och med att dom kom från land (uppe på 9-10 m/s) och vi tog ett rev en bit eftersom vi körde G1 på nästan 40kvm.
    Peter, OXSS har som mål att ha klasser på c:a 15 båtar som har någotsånär lika LYS. Man har ju svårt att bevaka fler än dom båtar som man startar med.
    Seglarhälsningar
    StefanK

7. Ståhöjd och kojlängd är för det mesta problem för mig som är 195 cm lång. Fast när det kränger så räcker diagonalmåttet i Doris ruff bra ;-)

Akterhytten var också bra att sova i (ensam). Även där var det diagonalen som gällde. Rattstyrningen stjäl höjd över fötterna men det är inget stort problem.

Håller med om Performance Cruiser även om den minst borde heta ”High Performance Cruiser” alltså samma som 34SV (som nu bytt namn till Dehler 35).

8. Stort grattis - ni var grymma! Jag hoppas på att komma ikapp er om 10-15 år när jag kanske närmat mig er erfarenhet. :-)

9. Tack Per! Visst var vi grymma... ;-)) Det var mitt 31:a Arkö-Runt så banan kan vi iallafall... ErikB (som du också träffade i Västervik) har ju också varit med ett tag så något har väl fastnat.. men om så många år så är jag nog pensionär..
    Det var några år sedan vi totalvann(NF), ErikB har också en totalseger med en Crown 31. Man måste ha bra extra flyt + lite tur för att bli totaletta, det blir ju som en extra bonus om det skulle lyckas..
    Seglarhälsningar
    StefanK

10. Kul att se Rolles bilder också. Speciellt bild 5, som är tagen efter Lundarna, eftersom Clas spinnare skymtar långt framme och vi är ikapp honom vid Lilla Alen. Gick vi bra där eller gick vi bra???

För mig var det "bara" Arkö Runt nummer 26. Vinsten med Stefans NF var 1992 och med Crownen 1983 så det borde vara dags snart igen. Och nu har ju Skepparn skaffat en konkurrenskraftig båt igen efter några mellanår ;-)

11. Fel av mig - 1991 var det ju med NF:en...