Sidvisningar förra veckan

tisdag 28 juli 2009

Härlig bild Dehler 34 JV/DD på kryss i 10m/s (klicka på den)

Snart är det Arkö-Runt (29/8). 30Nm skärgårdssegling i Bråvikens mynnig. Vi skulle nog behöva en 95-100% hårdvindsfock i kol... få se om vi kan få till något sådant framöver.
Sommarens semestersegling med hustrun har iallafall medfört lite trimning. Båten går fantastiskt bra på kryss med 110% cruisingfocken. Vi har seglat med gummijollen hängande bak och ändå kunnat hävda oss otroligt bra mot andra större båtar. På Nämndöfjärden i c:a 6-8 m/s fick en Arcona 400 (körde med ett rev.. o utan jolle) se sig bli passerad..
Släpper man ned storen lite så att man slipper "ställa upp" och låter båten "löpa på" så är kryssfarten imponerande trots att vi bara är 2 ombord och med jollen släpande. . Stadigt över 6 knop i 6-7 m/s.
När vi är några "gubbar" på railen o utan jolle så ligger kryssfarten i plattvatten i frisk vind runt 7 knop.
Bilden från Lidingö Runt 2006 då Englund vann med sin 34DD (tror faktiskt att dom totalvann enl. LYS?) är riktigt skön. Här går det riktigt fort med Dehlers nyaste båt!
StefanK

12 kommentarer:

  1. Vi seglade Ulvöregattan i år 85-90 båtar i startfältet. Båten kryssar fantastiskt i alla vindar, vår kryssfart ligger mellan 6,1-6,3 i ca 3 m/s då går vi oftast fortare och högre än de flesta båtarna (även de större). Lätt läns brukar vara svårt om man inte skär och träffar vridena rätt.

    SvaraRadera
  2. 6.1-6.3 i 3m/s låter rätt så otroligt, i så fall seglar ni typ 1.5 knop över polarerna. över 6 knop skall det gå först efter ungefär 5m/s.
    7 knop låter också i högsta kant ifall man går på normal höjd, men går man rejält lågt och på speed kanske det är möjligt.

    SvaraRadera
  3. Polardiagrammet visar runt 7 knop i 8-10 m/s, så det är nog OK speed. Det funkar inte att ligga "lågt" när det blåser friskt. Problemet är oftast att man "ställer upp" istället. Polardiagrammet är gjort med den mindre genuan 34,5 kvm och med den maximala 150% så är ytan c:a 40 kvm. Det kan nog göra lite mer fart i de lägre vindregistret skulle jag tro. Polardiagrammet visar på drygt 6 knop i 4 m/s (c:a 8 knops vind).
    34DD är en härlig kryssbåt, problemet är nog plattlänsen i lättvind som Peter skrev.
    StefanK

    SvaraRadera
  4. D34DD är en kanonbåt men när det gäller polardiagram så får man se upp litet.Många "broschyrdiagram" är gjorda utan hänsyn till luftmotstånd i riggen utan propeller och i "flat water".Tar man hänsyn till dessa realiteter så ser det litet annorlunda ut.Enligt min erfarenhet så kryssar man c:a 6,8 knop för max VMG när vinden överstiger 12 knop. Under LR 2006 blåste det 14-30 knop och vi förde fullt krysställ men fick ställa upp i byarna då farten gick ner till 5-6 knop. Riggspänningen var stenhård och med 6 man på railen gick båten fantastiskt givetvis med en aktiv storskottrimmning. /Leif Englund

    SvaraRadera
  5. På Arkö Runt 2007 gastade jag på Doris. Det blåste V 10-14 m/s och vi var bara tre man ombord. Ett rev och focken fungerade bra och vi kryssade jämt med X99 med sju man på railen. Då var vi ofta uppe på en 7:a på loggen. Sen hissade de spinnare och drog iväg så vi blev efter tills de gjorde en 720 runt "trålen" utanför Arkösund. Sen var de inget problem längre ;-)

    SvaraRadera
  6. Tänkte försäka hitta en mail, men gick bet på det!

    Vill egentligen lägga en förfrågan om ni möjligtvis behöver en reservgast nån gång. Har seglat Express, Smaragd och lite 6mR utöver cruisingsegling och saknar det lite sen jag flyttade till Nkpg i år.

    Maila gärna på: johnnie.silfverhielm@gmail.com

    SvaraRadera
  7. På bilden syns att översta travaren får lite hjälp av fallvinkeln när man seglar med full stor. Vid revad stor så är jag övertygad om att Doris nya topptravare är en stor tillgång!

    SvaraRadera
  8. 2-3 gubbar till på railen gör en enorm skillnad på kryssen liksom fina segel gärna i kol:-)

    SvaraRadera
  9. Visst ser man 7 knop på loggen ibland på kryss när det blåser. Man kan se 7,5 också men då går man nog tillfälligt för lågt...Några 6,3 knop på kryss i 3 m/sek har jag däremot inte sett. Läns i lättvind funkar förresten också fint med rätt skärningsvinklar. Här kan man ha god hjälp av polardigrammet om man är osäker. I ORCi mätbreven kan man se max VMG skärningsvinklar i olika vindar. Betr X-99:an så är fartesurserna väldigt lika 34DD enligt mina erfarenheter förutsatt förstås att man har samma nivå på folket ombord. X99:an är nog något mer krävande.
    D34SV med full besättning och med 140% Genua och kolmast är förresten väldigt lika X362 Sport (150% G) och D36 (150% G) i fart så LYS kommittén har gjort ett bra jobb. /Leif Englund

    SvaraRadera
  10. På läns, (pendlande med 20 graders slör) kan det faktiskt gå fort med en 34DD...
    http://www.youtube.com/watch?v=sWLvtoDGSks

    Otroligt stabilt trots den kraftiga vinden. Det var först då vi lovade upp och skulle ta ned seglet som den riktiga effekten av vinden upplevdes.
    //Arnold

    SvaraRadera
  11. Hej, det såg ju helt OK ut. Hur många sjömil körde ni så där?
    //StefanK

    SvaraRadera
  12. Ca 20 av de 28. Från Gilleleje och över Öresund mojnade det till 12-13 och sjön blev mycket oroligare (gropig) pga av strömförhållandena så då lättade vi på ett rev för att få lite mer tryck genom sjön.
    //Arnold

    SvaraRadera