Mer info finns på; http://www.dehlerclub.se/
Dehler Design group((DD) har tillsammans med Judel/Vrojlik (J/V) gjort det igen! En klassisk Dehler Design som säkert kommer att bli en hit precis som sin lillasyster D29 och storasystrar D33/34. Förskeppet har en aningen V-formad profil precis som tidigare J/V 29/33/34/36/39. Simonis-Voogt båtarna har ett klart plattare förskepp. Bredden i akterskeppet på nya D32 är också aningen/ relativt smalare än på de tidigare styvsyrrorna 34/44SV vad jag kan se. Om det är bra eller inte är svårt att veta.
Min gissning är att Dehler 32 kommer att få ett SRS/LYS på 1,23-1,24 ungefär som de vassa Dehler 33 och därmed strax under storasyrran Dehler 34 med SRS-LYS på 1,25.
Ska bli riktigt kul att "Egon frågvis" ska få träffa paret Judel & Vrojlik för att om möjligt kunna räta ut lite frågetecken om båtdesign..
Anders Nilsson/Öresundsregatta som har örnkoll på nyheterna har varit i Dusseldorf o fotat.
Kolla bilderna på; http://www.sundetregatta.blogspot.com/
Nyheten om en betydligt lättare och upphottad Dehler 35 (tidigare 34SV) i epoxi kommer kanske inte heller som en överraskning. Det är riktigt tufft i 35 fotsklasen också och Dehler kommer nu att ta upp kampen med X-35 och First 35 och Arcona 340 på allvar. X-34 som jag tycker är lite mer åt cruisinghållet har kanske inte varit något problem ens för den lite mindre men sportigare Dehler 34DD/JV. T.ex. X-332 och X-332 Sport är också ruskigt vassa båtar. Dom känns också lite "sportigare" än nya marginellt större X-34... tycker jag iallafall.
Inget snack om att D35 har ett snabbt skrov o en riktigt pimpad sådan kan säkert flytta SRS-LYS från nuvarande "låga" 1,27 till en bra bit över 1,30 utan problem. Skulle tro det blir en lättare T-köl med djupgående på c:a 2,20, epoxiskrov, kolmast, light inredning/skott i fanerad divinycell m.m. Ska bli riktigt intressant att se den kommande specifikationen. Kan man kapa 800kg så kommer det definitivt att börja hända saker..
StefanK
Dehler Design group((DD) har tillsammans med Judel/Vrojlik (J/V) gjort det igen! En klassisk Dehler Design som säkert kommer att bli en hit precis som sin lillasyster D29 och storasystrar D33/34. Förskeppet har en aningen V-formad profil precis som tidigare J/V 29/33/34/36/39. Simonis-Voogt båtarna har ett klart plattare förskepp. Bredden i akterskeppet på nya D32 är också aningen/ relativt smalare än på de tidigare styvsyrrorna 34/44SV vad jag kan se. Om det är bra eller inte är svårt att veta.
Min gissning är att Dehler 32 kommer att få ett SRS/LYS på 1,23-1,24 ungefär som de vassa Dehler 33 och därmed strax under storasyrran Dehler 34 med SRS-LYS på 1,25.
Ska bli riktigt kul att "Egon frågvis" ska få träffa paret Judel & Vrojlik för att om möjligt kunna räta ut lite frågetecken om båtdesign..
Anders Nilsson/Öresundsregatta som har örnkoll på nyheterna har varit i Dusseldorf o fotat.
Kolla bilderna på; http://www.sundetregatta.blogspot.com/
Nyheten om en betydligt lättare och upphottad Dehler 35 (tidigare 34SV) i epoxi kommer kanske inte heller som en överraskning. Det är riktigt tufft i 35 fotsklasen också och Dehler kommer nu att ta upp kampen med X-35 och First 35 och Arcona 340 på allvar. X-34 som jag tycker är lite mer åt cruisinghållet har kanske inte varit något problem ens för den lite mindre men sportigare Dehler 34DD/JV. T.ex. X-332 och X-332 Sport är också ruskigt vassa båtar. Dom känns också lite "sportigare" än nya marginellt större X-34... tycker jag iallafall.
Inget snack om att D35 har ett snabbt skrov o en riktigt pimpad sådan kan säkert flytta SRS-LYS från nuvarande "låga" 1,27 till en bra bit över 1,30 utan problem. Skulle tro det blir en lättare T-köl med djupgående på c:a 2,20, epoxiskrov, kolmast, light inredning/skott i fanerad divinycell m.m. Ska bli riktigt intressant att se den kommande specifikationen. Kan man kapa 800kg så kommer det definitivt att börja hända saker..
StefanK
Nu har Sundetregatta-Anders (Grynet) lagt in lite bilder på Dehler 32!
SvaraRaderaÄven film från mässan!
SvaraRadera"Sportigare" - jag gissar att det är jämförelsen 34SV - 34DD du menar ;-)
Erik jag menade givetvis att Dehler 34(DD=DehlerDoris) är lite sportigare än X-34. Det är bara att titta på förhållandet SA/Depl.
SvaraRaderaSkillnaden blir givetvis störst i "light air-upwinds".
StefanK
X-34 är snabbare än X-332, bara så du vet.
SvaraRaderaAbsolut, X-34 är en större och snabbare båt än X-332. Det var inte riktigt det som jag menade med "sportigare". Fast en variant av X-332 heter ju t.o.m. Sport..o den har väl SRS-LYS 1,28 om jag minns rätt från Ornö Runt?
SvaraRaderaElvström 717 är nog ännu "sportigare"..
StefanK
Du missade verkligen något på mässan.
SvaraRaderaBlev tanten glad? Fick ni tårta. ;-)
80-åringen heter Walter.. o visst blev det tårta. Doris teamet får nog focusera på att bli först i mål på banan istället för att vara först med att publicera Dehler-nyheter :-)
SvaraRaderaKul att du har lagt ut riktigt bra bilder, jag vet att Johan W. också uppskattar det.
En annan grej, vilken spinnstrumpa är bäst? Finns det andra typer än North/Royal?
StefanK