StefanK
onsdag 20 januari 2010
Har Elsvtröm-Sobstad hittat lösningen på fockbåtarnas lättvindsproblem?
StefanK
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Dehler 34DD är den senaste designen i den Judel&Vrolijk baserade serien 29/33/34/36/39 "Dehler performance cruisers". Dehler 34DD är en relativt "liten 34-fotare" (skrovmått 10,20 x 3,18) och har ett lägre segelplan än sin storasyster Dehler 35(tidigare 34SV). Storleksmässigt/släktskapsmässigt ligger 34DD närma föregångaren Dehler 33. Bilden; Arkö Runt 2014, foto Ulrik Thunström
Frågan är om de där sex procenten är värt risken för eventuellt krångel och kortare livslängd. Det klart att har man kappseglingsbudget nog till det så kanske det är intressant men knappast annars?
SvaraRadera//Johan
Omkring 1980 så syddes många IF-genuor utan kant i akterliket. Det var enbart en värmeskuren tygkant. De höll en säsong men kunde ofta räddas till en säsong till genom att ta in lite i sömmarna.
SvaraRaderaDet var en brist i IRC regeln som skapade seglet. Nytt sätt att mäta.
SvaraRaderaVerkade nog vara klassregeln i det här fallet.
SvaraRaderaFick för mig att det handlade om:
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/11/irc-nya-segel-i-garderoben-iii.html
Vet inte vilken regel men bortsett från det så kan det ju vara ett bra sätt att öka farten. 6% ökning av segelytan kan ju låta lite fjuttigt, men när den ökningen ligger i lä om storen så ger detta förhållandevis micket för draget bakom storen.
SvaraRaderaVet inte hur detta har funkat praktiskt, hittar inget om detta på E/Sobstads hemsidor..
StefanK