Sidvisningar förra veckan

onsdag 15 april 2015

Äntligen lite kölfinish på Doris.


Skrovet nästan klart..18 april


Kölfenan rollad 3 ggr o sedan o sicklad med LeFant epoxifärg.
Lite nördig våtslipning återstår.  

Kölen o skrovet ligger nu i exakt samma plan och den 30mm djupa springan är nu fylld med Sikaflex i botten och sedan med flexibel epoxi NM 207 ytterst som har ungefär samma hårdhet som ett bildäck (80 Shore).
På bilden är NM207 bara ditspacklad o lite finputs återstår för ett helt perfekt resultat.
Uppskattningsvis har det gått åt c:a 25 timmar att komma hit.

2 kommentarer:

  1. Hur fickdu den flexiblaepoxin att stanna kvar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders, jag tog bort all Sika i spalten som finns mellan kölen och recessen i skrovet. Du har motsvarande på din 34s/v också. Spalten är ca 25mm djup o ca 8-10 mm bred över lag. Det finne fler bilder o beskrivning på hur jag gjorde i Bloggen våren 2015. Spalten rengjorde jag noga och små rostfläckar som fanns på kölflänsen tog jag bort med Dremelsslipstift. Jag la en sträng av Sika i botten på spalten eftersom den var rätt djup. Sedan epoximålning av spalten 5ggr. Sedan lite putsning följd av NM207 spackling av spalten. Epoxi NM207 ligger alltså som en fyllning av spalten/springan på ca 8-10 mm bred och 10-20 mm djup.
      Din fråga antyder kanske att jag skulle ha lagt på på epoxin "utanpå" liksom.

      Radera