November borde förbjudas.
Fotona hämtade från Noppa:s hemsida..
Dehler 34DD är den senaste designen i den Judel&Vrolijk baserade serien 29/33/34/36/39 "Dehler performance cruisers". Dehler 34DD är en relativt "liten 34-fotare" (skrovmått 10,20 x 3,18) och har ett lägre segelplan än sin storasyster Dehler 35(tidigare 34SV). Storleksmässigt/släktskapsmässigt ligger 34DD närma föregångaren Dehler 33. Bilden; Arkö Runt 2014, foto Ulrik Thunström
En blå båt måste vara snabbare än en vit för på den blå dunstar vattnet bort från friborden i solsken och den är alltså lättare ;-)
SvaraRaderaSlipa bort den skarpa kanten på kölens undersida akter om bulbens maxbred!!! Ger högre fart på länsen, du tappar inget på kryss, SRSkommitten märker säkert ingenting
SvaraRaderaAnders nu är detta en 100% standardbåt.. ;-)
SvaraRaderaTack för tipset. Läste ditt intressanta inlägg om kölform. Har också sett Qvibergs föredrag om köldesign.
Känns ändå lite konstigt om T-köl bara tillkommit pga modet.
Inte så märkligt att moderna båtar har bulb, men desto mer märkligt varför inte äldre båtar hade så´nt. Det finns ju några äldre framsynta icke IOR t.ex. Dominant/Maxi men jag antar att det var IOR som premierade formstyva/ veka båtar med ankstjärt(s.k. vattenplågare) som "spökade". Så här i efterhand så slås man av hur j-a galen IOR var och hur mycket designtok den har ställt till med under 20 år 1970-1990..
mvh
Stefan K