6:a i klassen o 31 totalt, kändes sissådär. Nu var det dock 10 båtar på totalen inom 60 sek så det var tight o dag 2 blir helt avgörande, det insåg vi iallafall.
Dag 2 Söndag: Kolla första bilden. Heltjockt! Starten blev uppskjuten 40 min. Vi såg startflaggan men inte en chans att se "pinnarna" i land. Efter en hyfsad och "safe" start i plattläns så låg vi där igen precis efter Yukai och Humpfrey 30 (IGEN) när vi lovat o lagt oss på kurs på brant spinnakergång. Vi går precis samma speed som Yukai så länge vi ser dom i tjockan i c:a 1 timme. Humpfrey 30 tappar på oss i lä så länge vi kan se dom i diset. Se´n tog vi alldeles för mycket höjd, ja läs under första bilden. Plattläns i lättvind är inge bra när vi kunde ha fått en kanonfin skärning in till Strupö. Taktiskt fel IGEN!! Vi ser hur Yukai och Humpfrey 30 seglar nästan ensamma fram till och runt Tunnholmen och norrut. Vid Tunnholmen blir det tvärstopp för oss och andra. Mindre båtar vi seglat om för 30 minuter sedan kommer ifatt. Detta var alltså Omstart nr 1. När vi väl får vind igen så kommer vi snart till Omstart 2 strax innan Förö. Vi ligger där i en stor frustrerad klunga en bra stund o det fylls på med ytterligare båtar bakom och vid sidan om. Yukai och Humpfrey 30 ser vi förståss inte röken av dom klarade sig ur detta, det ena ger det andra kan man gott säga. Hyfsat tidig start o snabb gång in i skärgården inte fel denna dag.
När vinden väl kom tillbaka så hade vi lite luffningsduell med Albatrossgänget i First 30 på länsen ner till Idö. Så här i efterhand så inser jag att vi måste skära mer med Dehlern. Hon sticker direkt när vi hämtar några grader. Vi rundar o tar ner spinnaren straxt före en X-119 vid Stickskärspricken. X-119 tar en genväg vid Larsmanshäll som vi avstår. Upp med spinnaren igen vid Marsholmen. Sedan kommer stopp nr 3 vid Skanssundet. Vi kommer ändå igenom hyfsat bra där genom att lägga oss så nära norrlandet som möjligt, men jäkligt sakta går det. Vi river spinnaren vid rundningsbojen på Lucernafjärden och kryssar sedan upp emot mål i c:a 2m/s och avtagande. Vi går förbi X-119 och en Pronavia 38 precis innan mållinjen som låg heltokigt snett i blankvatten, det gick också jäkligt sakta vid mållinjen.
Idag blev vi 3:a i startgruppen. Yukai och Humpfrey var inget att göra åt.
Resultatet totalt: 13:e av 99 båtar och 4:a i vår startgrupp om 15 båtar och är väl helt OK, det kändes ändå som om vi underpresterat lite. Fast det är ju alltid lätt att vara efterklok.
Vi saknade självfallet också vår ordinarie fördäckare Erik Barkefors. Annan prioritering till nästa segling Erik!
StefanK
Kul att läsa även om jag fått det berättat tidigare! När det gäller Yukais SRS-tal så vet de flesta nu att det är ett SSF-fel som blir åtgärdat till nästa säsong. "Giltigt" mätbrev gäller så det är bara att acceptera. Kanske skulle SSF göra det möjligt att protestera mot giltiga mättal? Det är ju inget man letar runt på innan en anmälningslistan till en viss kappsegling är ute och då är det försent idag...
SvaraRaderaDet blir skittrist för alla inkl. båtägare o gastar om det blir fel o man som i detta fall hamnar i fel startgrupp med och med fel SRS. Det förtar ju bedriften en del när man dessutom som i fallet med Yukai seglar jäkligt bra. Det blir bara en massa onödiga/omöjliga spekulationer om och ifall osv.. det går ju inte att backa bandet o starta 10 minuter senare nu. Ett sätt att undvika sån´t här är väl att försöka vara uppmärksam på att det faktiskt kan bli fel när man avviker från båtdatabladet med t.ex. ytterligare farthöjande segel till sin egen båt. Att vi skulle protestera på någons mätbrev bara genom att leta i anmälningslistan känns helt avlägset i min värld det är bara att acceptera och inget att muttra om på bryggan i Byxelkrok heller. Det är båtägarens ansvar att göra en rimlighetsbedömning och omg. kontakta SSF oavsett om men tycker att SRS blivit satt för högt eller för lågt.
SvaraRaderaStefanK