Sidvisningar förra veckan

fredag 30 augusti 2013

Mot Hyundai Cup

På väg mot Nynäshamn och Hyundai Cup fick vi napp på grova trollinglinan vi hade ute. Det motorn på en Hydra som stannat o dom behövde någon knop extra i den nästan obefintliga vinden.
Framme i Nynäshamn lägger vi oss bland 40-fotarna efter att ha seglat om en Hanse 430 i Danziger gatt :-))

torsdag 29 augusti 2013

På lördag tävlar vi igen.. Nu i det mer jippobetonade "jaktstartäventyret" Huyndai Cup

Foto: Ulric Thunström
Bilden tagen på Arkö Runt 2013. Just påbörjat racet där vi strax passerar öster om Klasgrundens övre stålboj.

måndag 26 augusti 2013

Dubbel pallplats på Arkö-Runt 2013, både brons o guld.. o bästa Nyköpingsbåt..:-))


Pro-Starter tracking visar på c:a 1/3 av sträckan krysskotad
Arkö-Runt banan är min skärgårds-race favorit. Alltid blir det någon utslagsgivande krysskotad bog. OXSS borde inte behöva locka med en bil som 1:a pris för att öka antalet startande till 100 båtar.
Mycket bättre marknadsföring både innan och inte minst efter racet räcker rätt långt. Konceptet kan dock förfinas lite mer. Har faktiskt lite ide´er.  


Rundning vid Arkö:s gamla lotsstation, Vi har skapat en rejäl lucka bakåt till de två X-332:orna som självklart jagar oss. Foto: Jim Qvarnström
Bråviken är passerad o straxt inne i skärgården igen.Vi har just gått om 332:an Extasy från Linköping i lä. 332:an Inga G ligger inte långt efter men vi har fått fin rull på Doris när vi närmar oss Logegrund där det sedan skulle bli en brant spinnargång genom Lundahålet. Foto: Erik B
Bosse superkoncentrerad, trimmar genuan på halvvind utan för Svartskären. Foto: Erik B
Efter Svartskogskär ser vi att det inte är så himla många båtar framåt. Bakåt är det klart tätare. Foto Erik B
Foto: Jim Qvarnström (härlig bild från Vinterklasens topp)
Från Grässkären blev det äntligen krysskotat o då har 34DD sin favoritbog. Det var "lång-kort" och SB kursen låg hyfsat stabilt på c:a 60 gr. vi loggade stadigt 5,5-5,8 knop i 3-4 m/s och vi gjorde bara två BB slag innan vi rundade bojen vid Klashällan. Vi har faktiskt gått ifrån Aspect 40 som ligger till vänster i bilden som är tagen straxt innan rundning av kryssmärket (Klashällan). Skulle tro att den kapade fatheadstoren i kombination med X-fock inte var optimalt i 3-5 m/s.

Konklusion
Segling där det är 2/3 spinnakergång i lättvind är inte optimalt för Doris. Vi har dock lärt oss att inte segla för platt med Dehlern på läns. Vi gjorde också taktiskt bra "omkörningar" och de två båtar som seglade om oss (First 45 o IMX-40) släppte vi bara förbi, absolut ingen vits med att luffa & toka sig.
Allt funkar också väldigt bra teknisk ombord och trivselfaktorn är klart hög känns det som.. :-)
Bosse, Janne, Erik B o min kusins man Anders = kanongäng.

Det var hursomhelst bara tre båtar före oss i mål (Inferno 29, First 45 o IMX 40). Klassegern var odiskutabel, det var inga båtar från vår klass på synhåll när vi länsade in i hamnen. Vi insåg att Inferno 29:an måste ha mycket god chans till totalseger. Så blev det också. Grattis till Linköpingsgänget!
Mattias Gustavsson på Gran plus sina ungdomar knep dock 2:a platsen just före oss i sin lilla vassa Norlinracer "Fore". Grattis och snyggt jobbat, vi hade absolut ingen koll på lilla Fore med SRS 1,011...
Alltid vassa Rickard Bergqvist i sin IMX-40 hamnade total 4:a och precis efter oss. Det har varit precis tvärtom några andra AR innan.

Klart nöjda över insatsen är hela gänget på Doris. Anders (skeppare på en HR42) och som var helt ny gast ombord var nog rätt begeistrad verkade det som..
Jag seglade f.ö. mitt 36:e AR, känns helt sjukt.. Inget att skryta med egentligen, men mitt 1:a AR var 1976 som gast hos Lasse Norlin i en Furioso, vi kom total 7:a Furioson mätte skitbra i Scandikap som då gällde.

Jovisst jag fick också ett mycket hedervärt pris i år för kategorin bästa "Tidigare Arkö-Runtvinnare" också.

Nästa race blir lite mer jippobetonade Hyundai Cup i Nynäshamn, då hänger Björn på istället för Anders. Ska bli jättekul det också men Arkö R ligger oss varmt om hjärtat, det är en bra bana genom sin triangelform och OXSS folket är både prestigelösa, trevliga o proffsiga att ha med att göra.
Ove Söder & Mats Ohlsson m.fl. gör ett kanonjobb! Tack!
Stefan K







tisdag 13 augusti 2013

Lite intryck efter 350 sjömil i Dehler 33cr (årsmod 2000)





En nöjd Björn H framför sin Dehler 33 på piren i Byxelkrok.

Vår Dehler 34 (årsmod 2007), likheterna med Dehler 33(årsmod 2000) är slående.  

Ja rätt likt även under segling..
D34JV

D33JV

Vi ser inte den öppna aktern på D33, och det är den stora exteriöra skillnaden.
Henke Landqvist som med glimten i ögat tar en iskall öl ute på Hanöbukten.. jodå D33 är bara 9,99 lång så promillegränsen på 0,2 gäller inte :-)) Att tyskarna visste det när man ritade båten i början av 90-talet
Mina första intryck av D33: Första dagen då vi skulle segla från Råå och söderut så var det dimma i Öresund och i princip vindstilla. Konstaterade att Yanmar 2GM på 18 hk gick väldigt fint, men lät lite mer än vår 29 hk Volvo vid uppstart..
Efter Falsterbo kanalen kom vinden äntligen. Vi satte stor o rullade ut G3 (bilden). Bortsett från att jag styr Doris med ratt så kändes D33 extremt lik vår D34. Båten sköt fart direkt i den lätta brisen och kryssfarten och den fina balansen liksom bara satt där direkt. Båten är c:a 500 kg lättare än Doris o det kändes också. D33 är lite mer "jollelik" i sina rörelser än vår D34 men styvhet o speed kändes väldigt bekant. Längden i vattenlinjen skiljer inget alls. Lite märklig känsla när jag tittade på däcket, så likt men ändå inte riktigt samma..! D34 har något mer fallande förstäv och är  21 cm längre och 19 cm bredare.
Henke Landqvist o jag testade också G1 (äldre kevlarsegel från Royal) och även gennakern som var rätt välanvänd. Jättefin båt att segla. Just den där härliga känslan när man krysskotat o farten bara finns där direkt är fantastiskt skönt. Självklart måste man fintrimma speed också men både vår D34 o denna "föregångare" är helt klart lätt att få igång en bra "grundfart" på kryssen i. JV har alltid gjort fina kryssbåtar o denna är inget undantag.
Riktigt kul nu har vi en till hyfsat modern båt i NySS, och jag har fått en tuff hemma-konkurrent till nästa sommar. Björn har framgångsrikt seglat både Optimist, E-jolle o senast Soling o är en vass taktiker.
F.n är akterkabinen i D33:an barnkammare för tvillingarna Louise o Isabelle o inget större hot på årets race.
Tycker skitkul att Jenny o Björn har hittat en helrätt båt för både cruising/bekvämt boende och kul racing.
Nu ska vi segla Arkö Runt 22/8 Huyndai Cup 31/8 o då är Björn fortfarande crewmember på Doris.. Byxelkroken är också inplanerad.
Stefan K