Pro-Starter tracking visar på c:a 1/3 av sträckan krysskotad
Arkö-Runt banan är min skärgårds-race favorit. Alltid blir det någon utslagsgivande krysskotad bog. OXSS borde inte behöva locka med en bil som 1:a pris för att öka antalet startande till 100 båtar.
Mycket bättre marknadsföring både innan och inte minst efter racet räcker rätt långt. Konceptet kan dock förfinas lite mer. Har faktiskt lite ide´er.
Rundning vid Arkö:s gamla lotsstation, Vi har skapat en rejäl lucka bakåt till de två X-332:orna som självklart jagar oss. Foto: Jim Qvarnström
Bråviken är passerad o straxt inne i skärgården igen.Vi har just gått om 332:an Extasy från Linköping i lä. 332:an Inga G ligger inte långt efter men vi har fått fin rull på Doris när vi närmar oss Logegrund där det sedan skulle bli en brant spinnargång genom Lundahålet. Foto: Erik B
Bosse superkoncentrerad, trimmar genuan på halvvind utan för Svartskären. Foto: Erik B
Efter Svartskogskär ser vi att det inte är så himla många båtar framåt. Bakåt är det klart tätare. Foto Erik B
Foto: Jim Qvarnström (härlig bild från Vinterklasens topp)
Från Grässkären blev det äntligen krysskotat o då har 34DD sin favoritbog. Det var "lång-kort" och SB kursen låg hyfsat stabilt på c:a 60 gr. vi loggade stadigt 5,5-5,8 knop i 3-4 m/s och vi gjorde bara två BB slag innan vi rundade bojen vid Klashällan. Vi har faktiskt gått ifrån Aspect 40 som ligger till vänster i bilden som är tagen straxt innan rundning av kryssmärket (Klashällan). Skulle tro att den kapade fatheadstoren i kombination med X-fock inte var optimalt i 3-5 m/s.
Konklusion
Segling där det är 2/3 spinnakergång i lättvind är inte optimalt för Doris. Vi har dock lärt oss att inte segla för platt med Dehlern på läns. Vi gjorde också taktiskt bra "omkörningar" och de två båtar som seglade om oss (First 45 o IMX-40) släppte vi bara förbi, absolut ingen vits med att luffa & toka sig.
Allt funkar också väldigt bra teknisk ombord och trivselfaktorn är klart hög känns det som.. :-)
Bosse, Janne, Erik B o min kusins man Anders = kanongäng.
Det var hursomhelst bara tre båtar före oss i mål (Inferno 29, First 45 o IMX 40). Klassegern var odiskutabel, det var inga båtar från vår klass på synhåll när vi länsade in i hamnen. Vi insåg att Inferno 29:an måste ha mycket god chans till totalseger. Så blev det också. Grattis till Linköpingsgänget!
Mattias Gustavsson på Gran plus sina ungdomar knep dock 2:a platsen just före oss i sin lilla vassa Norlinracer "Fore". Grattis och snyggt jobbat, vi hade absolut ingen koll på lilla Fore med SRS 1,011...
Alltid vassa Rickard Bergqvist i sin IMX-40 hamnade total 4:a och precis efter oss. Det har varit precis tvärtom några andra AR innan.
Klart nöjda över insatsen är hela gänget på Doris. Anders (skeppare på en HR42) och som var helt ny gast ombord var nog rätt begeistrad verkade det som..
Jag seglade f.ö. mitt 36:e AR, känns helt sjukt.. Inget att skryta med egentligen, men mitt 1:a AR var 1976 som gast hos Lasse Norlin i en Furioso, vi kom total 7:a Furioson mätte skitbra i Scandikap som då gällde.
Jovisst jag fick också ett mycket hedervärt pris i år för kategorin bästa "Tidigare Arkö-Runtvinnare" också.
Nästa race blir lite mer jippobetonade Hyundai Cup i Nynäshamn, då hänger Björn på istället för Anders. Ska bli jättekul det också men Arkö R ligger oss varmt om hjärtat, det är en bra bana genom sin triangelform och OXSS folket är både prestigelösa, trevliga o proffsiga att ha med att göra.
Ove Söder & Mats Ohlsson m.fl. gör ett kanonjobb! Tack!
Stefan K